Nya Idoljuryn

Idoljuryn är utvald och det är Fredrik Kempe, internationella PR-esset Nikki Amini och stjärnproducenten Quincy Delight Jones III som kommer hitta framtidens stjärnor. Redan den 5 mars beger sig juryn ut på Idols auditionturné och första stoppet är Malmö.

– Det har varit en lång process där vi sökt efter en jury som kompletterar varandra och som har den bakgrund inom musikindustrin som krävs för att kunna hitta nästa stjärna. Fredrik, Quincy och Nikki är mer än vad vi kunnat önska! De sitter på spetskompetens inom sina områden och tillsammans har de vad som krävs för att kunna upptäcka framtida idoler. Nu är det dags att skriva ny Idolhistoria! säger Clara Ytterborn, exekutiv producent Idol.

Mer om nya Idoljuryn:

Fredrik Kempe, 43 år, Stockholm, artist, producent och låtskrivare.
Han har bland annat upptäckt Eric Saade, Linus Svenning och Anton Ewald och lanserat popkarriärer för Måns Zelmerlöw och Malena Ernman.

Att få vara en del i ett så stort sammanhang som Idol där allting går ut på att hitta nya talanger känns fantastiskt och oerhört inspirerande. Jag vill uppmana alla som funderar på att söka att inte vänta, ta chansen att söka nu! säger Fredrik Kempe.

Nikki Amini, 31 år, London, International Marketing Manager på Universal Music i London.
Startade sin karriär på Warner Music för ca åtta år sedan och började jobba med global marknadsföring och PR. Sedan startade hon på Universal Music och har jobbat i Sverige innan hon flyttade till London för att jobba med världens största artister som Rihanna, Justin Bieber,Avicii, One Republic, Taylor Swift, Lana Del Rey, Lady Gaga med flera.

– Det känns väldigt kul och spännande att få vara med om den här idolresan. Jag ser fram emot att tillsammans med mina jurykollegor och svenska folket hitta nästa popstjärna! säger Nikki Amini.

Quincy Delight Jones III, 46 år, Los Angeles, musikproducent.
Som 16-åring upptäcktes han som breakdansare och fick spela en av huvudrollerna i kultfilmen
Stockholmsnatt. Han var även med och skrev och producerade musiken i filmen som gav honom hans första guldskiva. Vid 17-års ålder flyttade han till USA och började arbeta med de första artisterna på Def Jam, ett amerikanskt skivbolag som spelat en viktig roll för den tidiga amerikanska hiphopens framväxt. Han har arbetat med artister som LL Cool J, Mariah Carey, 50 cent, Tupac, Kanye West, Jay Z, Robyn, Lil Wayne, Lionel Richie, Prince, Dr Dre, Queen Latifah, Infinite Mass med flera. Quincy har även producerat musiken till tv-serien Fresh Prince in Bel Air.

– Sverige har alltid legat mig varmt om hjärtat så detta är verkligen en dröm som blir sann. Jag har varit borta från Sverige länge och att nu få den här möjligheten att representera Idol och Sverige känns oerhört stort för mig, säger Quincy Jones III (QD3).

Den 5 mars startar Idols auditionturné i Malmö följt av Östersund, Göteborg, Skövde och Stockholm.

Auditionstäder och datum 2016:5 mars – Malmö, Glasklart.
18 mars – Östersund, Storsjöteatern.
26 mars – Göteborg, Eriksbergshallen.
2 april – Skövde, Kulturhuset.
9 april – Stockholm, plats meddelas senare.