Brittiskt mediebolag signar avtal med Twingly, Nielsen och Yahoo för ny social media-site

Twingly ska tillsammans med Yahoo och Nielsen leverera data till BBC för en prototyp av deras nya tjänst Shownar, som lanserades idag på www.shownar.com.

Shownar bevakar aktiviteten på internet kring BBC:s TV-program och visar vilka som får mest uppmärksamhet. Istället för att bara ge uppmärksamhet åt de program som blivit välsedda, visar Shownar vilka program som diskuterats och länkar besökarna till dessa diskussioner.

Twingly levererar data från Twitter-liknande tjänster för BBC:s bevakning av dessa diskussioner.

"Det är väldigt kul att vara del av BBC:s progressiva onlinestrategi", säger Martin Källström, VD på Twingly. "Att jobba med BBC känns som ett väldigt bra komplement till de andra europeiska mediasiterna vi redan jobbar med i deras social media-satsningar. Det ska bli spännande att se om Shownar kan vara vägledande för att visa realtime-diskussioner om TV-program på fler siter."

Twingly är den enda sökmotor i världen som aggregerar poster och länkar från Twitter och många Twitter-liknande tjänster, för att sedan kunna användas i ett mer strömlinjeformat utförande. Shownar är ett bra exempel på vad detta kan innebära konkret.

För mer information, kontakta:

Martin Källström, VD på Twingly
martin@twingly.com

Twingly AB är ett IT-företag med kontor i Linköping. Företaget grundades 2006 och utvecklar bloggsökmotorn Twingly.com. Företaget levererar även en bloggtjänst till ledande dagstidningar och e-handelsföretag i många länder, såsom Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Focus i Tyskland, Politiken i Danmark, VG i Norge, Público i Portugal, De Telegraaf i Holland och La Vanguardia i Spanien. För mer information se www.twingly.com.

Följ Twingly på Twitter: http://twitter.com/twingly och på Twinglybloggen: http://blog.twingly.com

• bloggtjänst
  • mikroblogg