Nylanserade Europaportalen.se öppnar för bloggar med Twingly

Idag nylanserar Europaportalen.se och nu blir det möjligt för både läsare och bloggare att synas direkt på webbplatsen. Utöver att starta en videokanal för medborgare direkt till makthavarna i Bryssel och att öppna för läsarskribenter, bjuder nyhetssajten även in bloggarna genom att lansera bloggtjänsten Twingly Blogstream.

Med Twingly Blogstream kopplar en webbplats ihop sitt redaktionella innehåll med bloggvärlden, genom att länka tillbaka till den som skrivit om webbplatsens innehåll på sin blogg.

- Europadebatten är ständigt pågående i bloggvärlden, både bland bloggande EU-parlamentariker och bland politiska bloggar från höger till vänster, säger Anders Selnes, chefredaktör för Europaportalen.se. Bloggarna har en viktig roll i att hålla diskussionen vid liv och genom att länka tillbaka till dem får de fler läsare och själva får vi nya infallsvinklar på våra artiklar.

Utöver att lansera Twingly Blogstream startar nya Europaportalen.se även videokanalen YouEurope, där vem som helst kan skicka in en film med en fråga till makthavarna i Bryssel. Europaportalens korrespondent förmedlar sedan frågorna vidare och återkommer med ett svar. Dessutom satsar man på att bjuda in läsarskribenter direkt på portalen.

- Vi har alltid varit öppna för att länka vidare till annat intressant innehåll, men nu tar vi det ett steg längre genom att ge både våra läsare och bloggare utrymme direkt hos oss, säger Anders Selnes. En viktig tanke med Europaportalen är att hålla igång debatten om Europa och sänka trösklarna till Bryssel. Därför är de viktigt för oss att vi enkelt kan bjuda in alla som är intresserade av dessa frågor.

- De politiska bloggarna är väldigt aktiva i Sverige och innehållet på Europaportalen.se är bloggvänligt i den mening att portalen är nischad mot frågor som inte får så stort utrymme i andra medier, säger Martin Källström, VD för Twingly. Det gör att det finns goda förutsättningar för en livlig debatt.

Twingly levererar sedan tidigare sin bloggtjänst Twingly Blogstream till ett 100-tal mediewebbplatser och e-handelsplatser runt om i Europa.

För mer information, kontakta:
Anders Selnes, chefredaktör för Europaportalen.se: red@europaportalen.se 08-7962699
Martin Källström, VD på Twingly:  martin@twingly.com, 0733-628 654, twitter.com/martinkallstrom

Om Europaportalen.se - Tidningen om EU

Europaportalen.se är en oberoende tidningen startades år 2000. Tidningens verksamhet har vuxit de senaste åren bland annat med en fast korrespondent i Bryssel. På sidan förs den mest omfattande svenska debatten om EU och Europa. Europaportalen ägs av en förening med fackförbund och arbetsgivare som medlemmar. För mer informtion se http://www.europaportalen.se.

• bloggar
  • eu
  • europaportalen.se
  • ny kund
  • martin källström
  • twingly blogstream
  • bloggtjänst

Twingly AB är ett IT-företag med huvudkontor i Linköping. Företaget grundades 2006 och utvecklar blogg- och mikrobloggsökmotorn Twingly.com. Med tjänster som Twingly Channels och Twingly Live ligger företaget i framkant av utvecklingen av realtidswebben. Företaget levererar även en bloggtjänst till 100 ledande dagstidningar och e-handelsföretag i 10 europeiska länder. Totalt görs över 25 miljoner sökningar på Twingly.com varje månad och Twinglys blogglänkar visas över 300 miljoner gånger. För mer information se www.twingly.com.

Följ oss även på Twitter eller kolla in Twingly-bloggen.