Twingly lanserar ny tjänst för realtidswebben - Twingly Live

Idag presenterar det svenska sökföretaget Twingly sin nya tjänst Twingly Live. Tjänsten gör det möjligt att följa händelseutvecklingen på Twitter i realtid vid exempelvis viktiga nyhetshändelser eller evenemang. Först ut att använda tjänsten är tre stora evenemang: internetkonferensen SIME, Socialdemokraternas partikongress och EU-konferensen Visby Agenda.

Linköpingsföretaget Twingly lanserade i början av oktober betaversionen av sin nya tjänst Twingly Channels som kopplar ihop en sökmotor för realtidswebben, nyhetssök och filtrering med en mötesplats för de som vill följa specifika ämnen. Nu presenterar företaget Twingly Live, en tjänst som gör det möjligt att upprätthålla en konversation i realtid mellan många personer samtidigt och koppla ihop den med verkligheten.

- Med Twingly Live kan diskussionen som sker vid fysiska möten spridas på realtidswebben vilket uppmuntrar fler att delta, säger Martin Källström, VD för Twingly.Tjänsten är tänkt att framför allt användas för att följa och diskutera snabba händelseförlopp och nyheter men den kan även användas exempelvis vid evenemang och konferenser, där åhörare ofta kommenterar innehållet live.

- Twitter är en fantastisk tjänst men uppdateringarna som användarna gör där når oftast mottagaren med ett par sekunders fördröjning, vilket kan verka paradoxalt då Twitter för många är själva definitionen av realtidswebben, säger Martin Källström. Fördröjningarna gör att dialogen hämmas, precis som det ibland sker när man pratar i telefon över långa avstånd. Det är också svårt att prata flera med varandra. Twingly Live löser de problemen.

Realtidstekniken bakom Twingly Live är framtagen för att användas i Twingly Channels, som ännu endast finns tillgänglig i en betaversion för inbjudna användare.

- Twingly Live ger oss möjlighet att göra tekniken tillgänglig långt innan Twingly Channels lanseras publikt, säger Martin Källström. Det är väldigt roligt att det vi utvecklar snabbt kommer till användning och möjliggör att vi får den feedback vi behöver för att alltid ligga i framkant inom vårt område.

Twingly Live kommer att användas under hela internetkonferensen SIME den 11-12 november och har redan varit i full användning vid EU-konferensen Visby Agenda och på Socialdemokraternas partikongress.

Twingly Live för ovanstående konferenser kan följas på:

För mer information, kontakta gärna:
Martin Källström, VD på Twingly
martin@twingly.com
twitter.com/martinkallstrom

Martin Källström finns även på SIME i Stockholm den 11-12 november.

Twingly AB är ett IT-företag med kontor i Linköping. Företaget grundades 2006 och utvecklar blogg- och mikrobloggsökmotorn Twingly.com. Företaget levererar även en bloggtjänst till 100 ledande dagstidningar och e-handelsföretag i 10 europeiska länder, såsom Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Focus i Tyskland, Politiken i Danmark, VG i Norge, Público i Portugal, De Telegraaf i Holland och La Vanguardia i Spanien. Totalt görs över 25 miljoner sökningar på Twingly.com varje månad och Twinglys blogglänkar visas över 300 miljoner gånger. För mer information se www.twingly.com.

Följ Twingly på Twitter:http://twitter.com/twingly och på Twinglybloggen:http://blog.twingly.com

• realtidswebben
  • twingly live