Twingly utnämnt till ett av Sveriges hetaste startups

För andra året i rad har Twingly utsetts till ett av Sveriges hetaste teknik-startups av tidningarna Affärsvärlden och Ny teknik. Enligt tidningarna är Twingly bland topp sju webbstartups i Sverige, som alla bedöms ha en stor internationell potential och förutsättning att förändra spelreglerna i sin bransch.

Av över 200 nominerade företag har Affärsvärlden och Ny Teknik gemensamt utsett de 33 hetaste teknik-startups i Sverige. Bland de 33 företagen, som inte har någon inbördes ranking, finns sju webbföretag och Twingly är ett av dem.

- Det finns många duktiga entreprenörer runt om i Sverige som driver utvecklingen på webben så att Twingly får denna utmärkelse är vi väldigt stolta över, säger Martin Källström, VD för Twingly. Det är även kul att vi får sällskap på listan av inte mindre än tre andra företag som liksom vi har sina rötter i Linköping.

De sju webbföretag på listan är:

C3 Technologies
Keybroker
Netclean
Peerialism
Spotify
Twingly
Yubico

Linköpingsbolagen på listan är:

C3 Technologies
SP Devices
Synthetic MR
Twingly

Listan över landets 33 hetaste teknik-startups bestäms varje år av redaktionerna på Ny Teknik och Affärsvärlden baserat på deras sammanlagda bedömning av de nominerade företagen enligt följande kriterier:

- Utveckla en unik produkt eller tjänst kring en innovation.
- Ha en stor internationell potential och förutsättning att förändra spelreglerna i sin bransch.
- Vara Sverigebaserat.
- Vara max sju år (ha startat tidigast 2003).
- Ej vara börsnoterat

För mer information, kontakta:

Martin Källström, VD på Twingly
martin@twingly.com, 0733-628 654, twitter.com/martinkallstrom.

• martin källström
  • 33 hetaste teknikföretag
  • utmärkelser
  • ny teknik
  • affärsvälden

Twingly AB är ett IT-företag med huvudkontor i Linköping. Företaget grundades 2006 och utvecklar blogg- och mikrobloggsökmotorn Twingly.com. Med tjänster som Twingly Channels och Twingly Live ligger företaget i framkant av utvecklingen av realtidswebben. Företaget levererar även en bloggtjänst till 100 ledande dagstidningar och e-handelsföretag i 10 europeiska länder. Totalt görs över 25 miljoner sökningar på Twingly.com varje månad och Twinglys blogglänkar visas över 300 miljoner gånger. För mer information se www.twingly.com.

Följ oss även på Twitter eller kolla in Twingly-bloggen.