Rollen som PIO handlar om att hjälpa andra med BIM

Rollen som PIO handlar om att hjälpa andra med BIM

Konstruktören Linus Malms intresse för 3D-projektering ledde honom till en helt ny yrkesroll – Project Information Officer(PIO). Tyréns erbjuder tjänsten som PIO och hjälper till att påvisa nyttan med BIM genom att analysera och jämföra olika alternativa sätt att arbeta modellbaserat.

En PIO:s roll är att agera informationssamlare och informationsspridare i projekt baserade på BIM-teknik. PIO:n ansvarar för samordning av projektets informationsmodeller avseende omfattning, innehåll och kvalitet.

– Utmaningen i rollen som PIO är att verka för bättre kommunikation mellan projektets aktörer. Tidigare var det färre aktörer i ett projekt och därmed krävdes mindre arbete med informationshanteringen. Dessutom har användandet av digitala modeller av olika slag ökat markant, säger Linus Malm.

Några av de projekt där Linus Malm arbetat som PIO är;
Tele 2 Arena, Swedbank nya huvudkontor, forskningslaboratoriet Biomedicum vid Karolinska Institutet, SKB:s kärnbränsleförvar, Ersta nya sjukhus och konceptualiserade förskolor för Sisab, Skolfastigheter i Stockholm.

Linus arbetar även med en BIM-strategi för de fem stora statliga verken. Läs mer här.

Vill du veta mer om tjänsten PIO och vad Tyréns kan erbjuda? Kontakta Linus Malm.

För mer information var vänlig kontakta:
Linus Malm, PIO
Tyréns AB
E-post: linus.malm@tyrens.se

Tyréns AB är ett av Sveriges ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad. Våra medarbetare skapar lösningar inom stadsbyggnad och infrastruktur för en hållbar samhällsutveckling. Tyréns har sedan starten 1942 utvecklats till en koncern med 1 300 medarbetare med runtom i landet och i det delägda företaget AKT II i London samt InstallationsVision AB. Tyréns är stiftelseägt och drivande inom forskning och utveckling. Vi har ett nära samarbete med universitet och högskolor.