50 år Euroshop – världsforum för detaljhandeln!

Året då låten Yellow Submarine dök upp i etern och VM i fotboll på Wembley skakade om historien, skrevs även Düsseldorf in i historien. Den 11 till 15 juni 1966 ägde den första Euroshop rum. På den tiden var det ingen som förstod att det skulle komma att bli den världsledande fackmässan för detaljhandelsvärlden.

Idén till att skapa Euroshop kom genom den massiva förändringen som höll på att ske inom detaljhandeln. I mitten på 60-talet hade självbetjäningskoncepten avslutat sin experimentella fas i Europa och börjat etablera sig inom livsmedelshandeln. De små kvartersbutikerna började försvinna och Albrecht Brothers revolutionerade med sitt butikskoncept. Butiksinredning, öppna hyllor, gångar och displayer med specialpriser övertog istället för diskar, lådor och glasvitriner. Detta var nytt för såväl handlaren som konsumenten. Hittills hade köparen fått vänta vid disken tills det var dennes tur. Butiksassistenten plockade ihop, portionerade och vägde varorna personligen. Nu blev det plötsligt istället öppna displayer och skyltfönster.

1965 beslöt därför Messe Düsseldorf att tillsammans med EHI Retail Institute, på den tiden fortfarande “Institut für Selbstbedienung” (Self-Service Institute), att starta en ny fackmässa speciellt för detaljhandeln. EuroShop – The European Exhibition and Congress “Moderne Läden und Schaufenster” (Modern Stores and Shop Windows).

Det var med en viss skepsis som man såg på den nya fackmässan. Tidningarna rapporterade om att nio organisationer var emot och endast 4 för den nya mässan. Bara två år senare, på EuroShop i 1968, hade kritiken ebbat ut och pressen jublade istället om att “den andra europeiska detaljhandelsmässan fått en internationell position”. Pressen fortsatte med att “Uniformiteten bland montrarna…banat väg för att våga prova något nytt så till den grad att inte ens experterna hade förväntat sig det”.

Sedan dess har utvecklingen inom detaljhandeln gått hand I hand med Euroshop.Mässan är en innovativ plattform, en trendsättare, ett diskussionsforum och ett kreativt nav med nya idéer för detaljhandeln. Den internationella detaljhandeln ser fram emot den 19:e Euroshop som äger rum den 5 till 9 mars 2017. Runt 2500 utställare från över 50 länder visar allt som behövs för den globala detaljhandeln. På grund av den stora efterfrågan på utställningsyta kommer Euroshop att öppna ytterligare en hall så att det totalt finns 17 hallar tillgängliga. Men även Euroshop startade en gång smått. 1966 var det totalt 331 företag som deltog och endast 55 av dem kom från utlandet. Utställningen hade 17 193 kvadratmeter nettoyta och 28 762 fackbesökare imponerades av ”modern drugstore”, ”Frozen Goods the merchandise of the future” eller ”Selling Textiles Up to Date”.

2017 blir åter igen en milstolpe i utvecklingen för denna globalt ledande mässa. Den tidigare indelningen i fyra segment kommer 2017 att lämna plats för ett mer sofistikerat framtida system, uppdelat i sju upplevelsedimensioner: POP Marketing, Expo & Event Marketing, Retail Technology, Lighting, Visual Merchandising, Shop Fitting & Store Design and Food Tech & Energy Management. Ett system som ger Euroshop möjlighet till att skapa mer flexibla rambetingelser och massor av fritt utrymmer för presentationer av framåt visande utvecklingar och innovativa produkter för den globala detaljhandeln.