En natt med över 70 spännande upplysta byggnader

”Den långa natten för arkitektur” fredagen 20 januari 2017, parallellt med Baumässan går in på sin fjärde omgång. Arrangemanget är ett initiativ gemensamt med Messe München GmbH och i projektet deltar ett flertal byggnader och projekt (se länk sponsorer). Ett väl sammansatt program som erbjuder allt från arkitekturorienterade guidade turer och föredrag till livemusik med både tilltugg och cocktails.

De nattliga vandringarna genom Münchens arkitekturvärld är öppen för alla arkitekturintresserade. Att under en kall vinternatt få upptäcka sevärda och spektakulära byggnader i München med omnejd helt gratis är en enastående upplevelse. Byggnaderna är upplysta i ett helt nytt ljus och deltagarna får tillträde till byggnader som i vanliga fall inte är öppna för allmänheten. Det finns ett flertal alternativa (buss) -rutter att välja emellan, eller så snickrar man ihop sin egen rundtur.

När den långa natten för arkitektur lanserades 2011 var alla glatt överraskade över den fantastiska responsen. München är inte precis känt för sin arkitektur men de tre senaste arkitekturnätterna visar att staden München faktiskt har mycket att erbjuda, även i form av arkitektur. Bakom gamla stans centrum och Olympic Park, finns det många arkitekturjuveler att upptäcka och njuta av. Det är precis det vad den långa natten av arkitektur handlar om. Münchens borgmästare, Dieter Reiter, är en stolt värd över projektet och säger, ”jag är förstås speciellt glad över att så många lokala Münchenbor är intresserade av stadens byggnader men även att andra tillresta gäster och mässbesökare på Baumässan som är en internationell plattform för byggindustrin, upptäcker München. Sist deltog inte mindre än 30 000 människor som såg stadens vackraste och mest spännande byggnader upplysta i den mörka natten. Arkitektur är ett omdebatterat ämne men i de bästa fallen ger arkitekturen staden karaktär och säger något om dess invånare. Vad skulle München vara utan Frauenkirche med sina två torn eller Olympic Park med sin historik och moderna arkitektur?”.

BAU 2017 äger rum mellan den 16 till 21 januari i München