Ljuset är framtiden - fotoniken revolutionerar

Enligt en studie från Tysklands ministerium för utbildning och forskning samt de tyska förbunden SPECTARIS (hightech industrin), VDMA (Maskinindustrin) och ZVEI (elektroindustrin), låg den världsomspännande omsättningsvolymen för fotonikindustrin år 2014 på över 350 miljarder Euro. Fram till år 2020 förväntas den nå 615 miljarder Euro. Ökningen ligger delvis i det ökade behovet av sensorer, avbildningssystem (Imaging) och lasersystem för avancerade automatiserade produktionsprocesser för Industri 4.0.

Höjdpunkter på den kommande världsledande fackmässan inom området, Laser World of Photonics, är sensorik, materialbearbetning, avbildning och additiv produktion. Alla är dynamiska tillväxtområden där den optiska tekniken ger stora fördelar för produktivitet och processäkerhet. Ljus är ett flexibelt och exakt styrbart verktyg som tillsammans med ett kamerasystem, som även i höghastighetsprocesser upptäcker minsta fel, och optisk mätteknik är själva basen för den självkorrigerande produktionsprocessen inom Industri 4.0. Enligt professor Claus Emmelmann, VD för LZN Laser Zentrum Nord GmbH, kommer den additiva produktionen att bli en ny miljardmarknad. Enbart i Tyskland beräknas den nå 100 miljarder Euro de kommande 10 åren.

Fotonik är intelligent, den finns med oss dagligen och förändrar vår värld. Det kan vi bland annat se inom biofotonik. Genom högupplösliga bilder, exakta spektroskopier och lasersystem får läkare, biologer, kemister, men även farma- och materialforskare möjligheten att tänja gränserna. Patientens fördelar kommer i form av förbättrade diagnoser, behandlingar och skonsammare operationsmetoder. Till exempel kan kirurger arbeta med laser istället för skalpell. Ett bra exempel inom medicinområdet där utvecklingen gått snabbt är också ögonbehandlingar.

Den kommande LASER World of PHOTONICS, den 26 till 29 juni 2017, ger oss nya perspektiv. Världsmässan samlar de viktigaste företagen inom fotonikbranschen, från startups till väletablerade nyckelaktörer. Parallellt till mässan äger kongressen "World of Photonics" rum. Ett forum där världens forskningselit bidrar med sina kunskaper.