Säkerhet högsta prioritet för läkemedelsförpackningar

Inga kompromisser rörande produktsäkerhet, det är regel nummer ett inom den farmaceutiska industrin och tillhörande förpackningstillverkning. Läkemedelsindustrin är hårt kontrollerad och måste följa en mängd bestämmelser och riktlinjer, vilket ställer höga krav på tillverkarna. Ekonomiskt ser denna sektor fram emot en stabil tillväxt. Bland de europeiska läkemedelsmarknaderna ligger Tyskland i topp med en årlig omsättning på lite över 50 miljarder Euro (2015), globalt på fjärde plats För att fortsätta på denna framgångsrika bana, behöver industrin följa med sin tid och hänga med i utvecklingen.

Ökad livslängd, fler kroniska sjukdomar och användandet av nya och oftast dyrare behandlingar de senaste åren, har delvis bidragit till ökad tillväxt. Idag går allt fler sjukdomar att behandla. Även vid sällsynta tillstånd, med få sjukdomsfall, utvecklas läkemedel. Tillverkaren behöver tillverka mindre satser av dessa läkemedel vilket kräver flexibilitet.Trenden går från standardiserade till mer individuella behandlingar. För anläggningsindustrin och producenter av förpackningssystem ökar kraven ytterligare, trots att man idag är både flexiblare och snabb på omställning av maskinerna.

Medipak Systems, tillhörande Körber Koncernen, erbjuder sina kunder lösningar utformade som modulära, skalanpassade plattformar. Det ger tillverkaren utrymme att producera mindre satser och möjligheten att använda olika förpackningsmedel. "Våra kunder gör stora investeringar i produktions- och förpackningsprocesser. De behöver systemlösningar för ett flertal produkter, ett system som har snabb omställning och under sin livstid kan fortsätta att utvecklas och byggas ut", förklarar VD Clemens Berger.

På Interpack 2017 i maj, den världsledande fackmässan för förpackningsbranschen, blir det tydligt att framtiden med industri 4.0, inte räcker med att enbart erbjuda enskilda maskiner eller fristående lösningar. Det är de integrerade systemen, där hela den värdeskapande kedjan tas i beaktande, som i förlängningen kommer överleva på marknaden. Genom samlade processer kan kunden sänka kostnaden per förpackning. För att klara av en sådan effektivisering krävs en förbättring genom hela anläggningen. Tillförlitlighet, hög prestanda och en genomgående hög produktionskvalitet spelar en avgörande roll.

Den  4 till 10 maj 2017 är dags för den världsledande förpackningsmässan Interpack i Düsseldorf, Tyskland.