Byggindustrin återhämtar sig 2015!

Alex Schelbert / Messe München

I fjol var Nordamerika och Europa de mest dynamiska marknaderna för byggmaskiner och enligt marknadsexperter kommer denna trend att fortsätta under 2015. I Europa är Skandinaviens och Storbritanniens marknader som har störst förhoppning om en förbättring och Tyskland fortsätter att vara stabil. De globala branschorganisationerna spår goda förutsättningar för entreprenad-, bygg- och anläggningsmaskinsindustrin. Europamarknaderna ökar i sin helhet och enligt marknadsforskare på Euroconstruct kommer alla segment inom byggnadsindustrin att ha återhämtat sig under 2015.

I övriga världen, t ex Kina som är världens största marknad för byggmaskiner, stabiliserar sig byggindustrin, om än på en lägre nivå i början. Andra marknader som ökar är Mellanöstern, Sydvästasien och Indien. I Saudiarabien är byggbranschen den snabbast växande i landets ekonomi enligt GTAI (German Trade and Invest).

Efterfrågan på utställarplatser på Bauma är enorm och 2016 kommer all tillgänglig yta på 605 000 kvadratmeter att fyllas. Bauma blir därmed världens största fackmässa. Internationaliteten är stor med över 3000 utställare från ett 50-tal länder. På föregående Bauma 2013 deltog 3421 utställare från 57 länder och mässan besöktes av 535 065 besökare från över 200 länder. Klaus Dittrich, VD för Messe München, är mer än nöjd och säger: -Responsen som vi får från utställare och den höga efterfrågan efter yta är verkligen fantastisk.

Sveriges deltagandet har återigen ökat och på Bauma 2016 kommer långt fler än 50 företag att finnas på plats ( på Bauma 2013 fanns 47). Totalt upptar de svenska anmälda företagen en yta på drygt 4000 kvadratmeter, vilket placerar Sverige bland topp-tio länderna med flesta utställare. Utöver Sverige är Italien, Turkiet, Nederländerna, Spanien, Storbritannien, USA, Österrike, Frankrike och Schweiz de största nationerna på mässan (här är inte Tyskland medräknat). Mässan förväntar sig fler besökare däribland från Sverige.

Utöver modermässan Bauma i München så organiseras Messe München flera systermässor ute i världen. Bauma China, Bauma Conexpo India och Bauma Conexpo Africa, vilka alla har blivit viktiga plattformar för industrin i respektive regioner.

För mer information gå in på www.Bauma.de

Har ni frågor om mässan kontakta Münchenmässans representant

i Sverige, Alrun Griepenkerl, Tysk-Svenska Handelskammaren, tel: 08-665 18 75 eller e-post: messe@handelskammer.se

Sabine Wagner, PR Manager bauma, Messe München GmbH