drupa cube: innovativt konferensprogram för tryckbranschen nästa år

Foto: Messe Duesseldorf / ctillmann

Det är med nya tag som drupa cube, konferens- och eventprogrammet under drupa 2016 (världsledande fackmässa för print och crossmedialösningar) går mot sin start. I fokus står innovationskraften inom print och de många användningsmöjligheterna av tryckta produkter tvärs igenom de mest varierande industrierna och levnadsområdena.”Nya tekniker såsom printed electronics och 3d-tryck, kreativa multichannelanvändningar eller användandet av digital tryckteknik till exempel inom förpackningssektorn visar om och om igen, på ett uttrycksfullt sätt, vilken potential det finns inom print. Denna framtidspotential återspeglar drupa cube med sitt internationella konferens- och eventprogram, säger Sabine Geldermann, Director för drupa, om drupa cubes målsättning. ”Det är viktigt för oss att genom interdisciplinära insatser skapa broar mellan reklam, marknadsföring, varumärkesägare och vertikala marknader”.Till skillnad från de båda första cube-konferenserna, 2008 och 2012, är det elva dagar långa programmet inte uppdelat enligt enskilda besöksmålgrupper utan orienterar sig efter följande 6 tyngdpunktsteman på drupa 2016. De sex områdena är multichannel, print, functional printing, 3D-printing, förpackningsproduktion och green printing. Varje föredrag kommer att exemplifiera kombinationen av flera av dessa områden som t ex funktionell tryck & förpackningstryck, 3D-tryck & hållbarhet eller multichannel & print. Detta out-of-the-box tänket öppnar nya perspektiv och erbjuder en spännande inblick i printframtiden.

Genom temastrukturen och det interdisciplinära konceptet riktar sig drupa cube för första gången mot utvalda vertikala marknader såsom handel, livsmedel, konsumentvaror, inredningsarkitektur, kosmetik, läkemedel, hälsa, finansbranscher och den offentliga sektorn.

Drupa cubes program är under bearbetning och ett preliminärt program kommer att i höst finnas tillgängligt online på www.drupa.de. Cube-programmet kommer dessutom att för första gången vara kostandsfritt och ingå i drupas inträdesbiljett.

Detta och mycket mer inför drupa 2016 hittar du på hemsidan www.drupa.de

Messe Düsseldorfs kontakt i Sverige:

Michèle Faber

Tysk-Svenska Handelskammaren