Förväntningarna stora inför Prowein 2015

På Messe Düsseldorf ser man fram emot den kommande Prowein 15 till 17 mars 2015. Förberedelserna är i full gång och responsen från den internationella vinbranschen fortsätter.

– Men inte enbart vi utan framförallt de internationella besökarna från handeln och gastronomi har all anledning att se fram emot Prowein, säger Michael Degen, områdeschef hos Messe Düsseldorf och som Director ansvarig för Prowein.

Nyhet: viner från Bolivia

– Till den välkända mångfalden av viner och spritsorter från hela världen tillkommer nästa år en nykomling på den internationella vinscenen, nämligen Bolivia, avslöjar Michael Degen.

Ett program från CBI (Centre for the Promotion of Imports from Developing Countries), en agentur på utrikesministeriet i Holland, gör det möjligt. Sedan 2013 stödjer CBI totalt 14 bolivianska vinproducenters exportansträngningar till Europa. För en del av dem blir deltagandet på den internationellt ledande vinfackmässan höjdpunkten i programmet. Under den gemensamma flaggan "Wines of Bolivia" presenterar de sig i en samlingsmonter i hall 9 där även andra vinkontinenter samt Grekland kommer att ställa ut.

Alltid mödan värt: den enastående internationella mångfalden av utbud och det spännande vinprovningsområdet

I de andra åtta mässhallarna lockar en mångfald av viner och spritsorter från världens alla kontinenter. Genom en omflyttning till hallarna 9 till 17 finns det nu mer yta till förfogande för den internationellt ledande mässan. Anmälningssituationen i dagsläget visar att det var mer än nödvändigt. Sedan flera år ökar efterfrågan på att ställa ut liksom allt fler besökare. Man förväntar dryga 5000 utställare från runt 50 länder.

Ett flertal provningsområden med olika tyngdpunkter kompletterar därtill det breda utställningsutbudet. Förutom nationella arrangemang såsom det av Sopexa organiserade urvalet av 100 toppviner från Frankrike finns det även övergripande landssammanställningar såsom provningsområdet arrangerat av det internationella vinpriset Mundus Vini. Här presenteras Mundus Vinis vinnande viner från vårprovningen.

All information kring Prowein hittar du på www.prowein.de. I onlineshopen erbjuds förmånliga priser på inträdesbiljetterna. Pressfoton för Prowein 2015 finner du på fotodatabasen under området "Press Service".

Presskontakt:
Messe Düsseldorf GmbH, Pressreferent ProWein
Corinna Steffens
Assistent: Brigitte Küppers
Tel.: +49-211-4560 598 929
SteffensC@messe-duesseldorf.de
KueppersB@messe-duesseldorf.de

Messe Düsseldorfs representant i Sverige
Michèle Faber, Tysk-Svenska Handelskammaren
michele.faber@handelskammer.se
Tel.: +46-8-665 18 22

(Foto: Kimery Davis/Flickr.com,  CC BY 2.0)