Tysklandsprogrammet för ny teknik har gett resultat

Samarbetet mellan Energimyndigheten och Tysk-Svenska Handelskammaren med målet att hjälpa innovativa svenska företag inom energi- och miljöteknik att komma in på den tyska marknaden är redan en framgångshistoria. Drygt åtta månader efter startskottet för det så kallade Tysklandsprogrammet kan de deltagande företagen berätta om goda affärer och nya kontakter.

Tyskland är Sveriges viktigaste handelspartner och den – ur svenskt perspektiv – stora tyska marknaden lockar med attraktiva affärsmöjligheter. Detta gäller speciellt för energi- och miljöteknikbranschen som har upplevt en makalös boom sedan Tysklands beslut att ställa om sin energipolitik.

– Det finns stor potential inom dessa områden med tanke på den tyska energiomställningen, Energiewende. Där står energieffektivisering och omställning till förnybara energikällor högst upp på agendan. Andra viktiga områden är utbyggnaden av smarta nät (smart grids) och energilagring, beskriver Christopher Waldén, projektledare på Energimyndigheten, de gynnsamma förutsättningarna på den tyska marknaden.

Konkret etableringsrådgivning

Med det gemensamma initiativet erbjuder Energimyndigheten och Tysk-Svenska Handelskammaren konkret starthjälp till svenska innovationsföretag som vill etablera sina tekniska lösningar och produkter med energirelevans på den tyska marknaden. Det ettåriga programmet består av olika moduler som bygger på varandra. Vissa är gemensamma aktiviteter för deltagarna, såsom ett besök hos den tyska näringslivsorganisationen GTAI (Germany Trade & Invest) och en workshop i tysk affärskultur. Andra är skräddarsydda för varje enskilt företag som till exempel marknadsanalyser, hjälp med att identifiera möjliga affärspartner eller stöd inför mässbesök i Tyskland.

Initiativet finansieras av Energimyndigheten medan handelskammaren garanterar en effektiv, hållbar och marknadsnära förankring i Tyskland genom sitt breda nätverk inom tyskt näringsliv, förvaltning, politik och utbildningssektorn.

Fem innovativa företag deltar

Under det första året passade fem företag med vitt skilda produkter och lösningar på att utforska sina chanser på den tyska marknaden genom programmets olika aktiviteter och åtgärder. Wattguard till exempel lovar att med sin "gröna låda" minska lysrörs elförbrukning med upp till 40 procent utan att ljusstyrkan försvagas. Scypho marknadsför sin Scypho Heat Control som komplement till befintliga värmesystem i privathus för att sänka kostnaderna och förbättra inomhusklimatet.

Skånska Magcomp å sin sida erbjuder energieffektiva induktionsvärmeanläggningar för industrin. Mind Connect har utvecklat intelligenta transportlösningar som räknar ut hur trafiken flyter i realtid och därmed gör det möjligt att fatta bättre beslut om färdvägar. Och Noda Intelligent Systems erbjuder lösningar för att optimera fjärrvärmesystem samt för energieffektivisering i fastigheter.

Nya affärer och kontakter

Hos Noda i Karlshamn har man redan innan programmets slut bestämt sig att helt satsa på den tyska marknaden:

– Deltagandet i Tysklandprogrammet har gett konkreta resultat för vår beslutfattningsprocess hur vi kan förverkliga våra expansionsplaner – och detta inom rekordtid. Förarbeten för en internationell expansion, som säkert hade tagit upp till tre år för ett litet företag som Noda, har kunnat kortas ner till ett halvår tack vare den fantastiska hjälpen vi fick av handelskammaren, gläder sig Patrick Isacson, vd för Noda Intelligent Systems.

Framförallt den övergripande marknadsanalysen, som handelskammarens medarbetare skräddarsydde för Noda, har varit extremt värdefull för företaget.

– Med den som underlag har vi snabbt lyckats få fram konkreta kontakter och hittat två partner samt tre nya kunder, säger Patrick Isacson.

Andra upplaga på gång

På grund av programmets framgång planerar Energimyndigheten och Tysk-Svenska Handelskammaren nu för en andra upplaga av Tysklandsprogrammet. Målsättningen är att underlätta för ännu fler svenska företag att etablera sig på den tyska marknaden.

Patrick Isacson rekommenderar deltagandet framförallt för små företag som annars skulle ha svårt att genomföra alla nödvändiga analyser och kontaktansträngningar vid sidan av den dagliga verksamheten.

– Bara man har en tydlig idé av vad man vill uppnå så erbjuder programmet fantastiska möjligheter.

För mer information om Tysklandsprogrammet kontakta Christopher Waldén på Energimyndigheten, eller Ninni Löwgren Tischer på Tysk-Svenska Handelskammaren.

(Foto: Walmart/Wayne National Forest/Flickr.com, CC BY 2.0)