Industrie 4.0 i Almedalen: diskussion om Tysklands nya jobbmotor

Tyskland satsar på att uppgradera sitt näringsliv till en Industrie 4.0 och digitaliseringen väntas bli landets nya jobbmotor. Vad kan vi i Sverige lära av den tyska modellen? Denna fråga ställer Tysk-Svenska Handelskammaren på ett Tyskland i dialog-seminarium i Almedalen den 29 juni.

Som Tysklands framtidsstrategi förväntas digitaliseringen av industri och näringsliv skapa hundratusentals nya jobb under de kommande åren. Dessutom menar man att utvecklingen kan innebära genombrottet för hållbar tillverkning och konsumtion.

Hur kan vi i Sverige ta efter och skapa ett svenskt Näringsliv 4.0? Vad krävs av politik, myndigheter, arbetsgivare, fackförbund och forskning för att lyckas med omställningen? Vilka insatser inom kompetensutveckling och teknologi behövs? Och hur ska satsningarna finansieras?

En kunnig panel med tyska och svenska experter från näringsliv och politik kommer att beskriva den tyska modellen för digitaliseringen av näringslivet och diskutera vad Tyskland och Sverige har att vinna på ökat samarbete.

Medverkar gör Prof. Dr. Uwe Kubach som ansvarar för utvecklingen av SAP:s plattform för sakernas internet (Internet of Things) och är gästprofessor vid Dresdens tekniska universitet. Som rådgivare kring digitaliseringsfrågor till bland annat EU-kommissionen ger han sin syn på ämnet.

I diskussionen deltar:

• Uwe Kubach,  Vice President Products and Innovation, SAP
  • Michael Bock, Tysklands ambassadör
  • Lars Hjälmered (M), vice ordförande näringsutskottet
  • Olof Persson, Tysk-Svenska Handelskammarens ordförande
  • Therese Larsson Hultin, SvD Näringsliv, moderator

Ytterligare medverkande att bekräftas. Seminariet och diskussionen hålls på engelska.
Läs mer om diskussionsdeltagarna

När?
 29 juni 2015, kl. 16.00-17.00
Var? S:t Hansgatan 21 (framför Gotlands konstmuseum), Visby

Anmäl dig här till seminariet!

Dagen avrundas med ett tysk-svenskt mingel för inbjudna gäster. Evenemanget arrangeras av Tysk-Svenska Handelskammaren i samarbete med SiemensVolkswagenAudiSAPBosch och Lufthansa

(Foto: www.siemens.com/presse)