Näringslivstoppar på plats när tyska energiomställningen diskuteras i Stockholm

Den 20 november bjuder Tysk-Svenska Handelskammaren in till en konferens kring temat ”tyska energiomställningen – gamble or modern vision” på Tekniska museet i Stockholm i samarbete med E.ON och Volkswagen.

Under den halvdagslånga konferensen ska representanter från fem olika organisationer i Tyskland ge sin bild av de utmaningar som politik och näringsliv ställs inför genom den tyska energistrategin: Andreas Kuhlmann från tyska energiförbundet BDEW, Wolfgang Steiger från Volkswagen AG, Michael French från E.ON AG, Gerhard Stryi-Hipp från Fraunhofer-Institut für Solare Energiesysteme ISE samt Udo Niehage från Siemens AG.

– Syftet med konferensen är att ge en bild av var Tyskland står i omställningen, att visa på både problem och möjligheter, för att i slutändan ge kunskap om hur svensk teknik kan bidra, säger Malin Johansson, informationschef på Tysk-Svenska Handelskammaren. Vi ser att det finns ett stort intresse och nyfikenhet från svenskt håll kring det tyska beslutet att avveckla kärnkraften som togs förra året och vårt uppdrag är lyfta fram affärsmöjligheter mellan tyska och svenska företag.

Målen för den tyska energiomställningen är ambitiösa: år 2022 ska den sista kärnkraftsreaktorn kopplas bort från det tyska elnätet och fram till 2050 ska 80 procent av all elförbrukning och 60 procent av energins slutkonsumtion komma från förnybara energikällor.

För mer information om konferensen, kontakta Malin Johansson, informationschef, malin.johansson@handelskammer.se, 08-665 18 64 eller 0701-043745.