Svensk-tyskt toppmöte om elektromobilitet

Marknaden för elbilar beräknas vara värd 250 miljarder kronor och är högintressant för bilindustrin. Men hur stor är chansen att du har bytt ut din bensindrivna bil mot en elbil om fem år? Står vi på gränsen till en helt ny mobiltetsepok, eller är förväntningarna på den nya tekniken för höga? Och vem driver på utvecklingen, näringslivet eller politikerna?

Den första december klockan 16.30 möts ledande svenska och tyska experter på elektromobilitet, för en spännande diskussion om den framtida marknaden för elbilar, på Sveriges ambassad i Berlin.

Förutom viktiga representanter för bilindustrin och dess underleverantörer deltar den tyske statssekreteraren Dr. Bernhard Heitzer och den svenska statssekreteraren Gunnar Oom.

Diskussionen modereras av Stephan-Anderas Casdorff, chefredaktör för Tagesspiegel och Moritz Döbler, ekonomichef.

Journalister är varmt välkomma att delta i arrangemanget, som är en del av Tysk-Svenska Handelskammarens 60-årsfirande. Anmälan görs till malin.johansson@handelskammer.se

Tid: Kl16.30 -20.30

Plats: Schwedische Botschaft, Rauchstraße 1, Berlin

Kl 16.30 Registrering
Kl 17.00 Paneldiskussion
Kl 18.30 Buffet och mingel

I panelen diskuterar:
Till Schreiter, affärsområdeschef Industrieautomation und Antriebe, ABB AG
Dr. Stefan Kampmann, medlem i ledningen för affärsområde Gasoline Systems, Robert Bosch GmbH
Thomas Waschke, medlem i ledningen för Society and Technology Research Group, Daimler AG
Prof. Dr. Klaus-Dieter Maubach, medlem i koncernledningen, E.ON AG
Ralf-Michael Franke, vd, Drive Technologies Division inom Siemens AG
Tuomo Hatakka, vd, Vattenfall Europe AG
Dr. Rudolf Krebs, ansvarig för Elektro-Traktion inom Volkswagen AG
Gunnar Oom, statssekreterare vid svenska utrikesdepartementet
Dr. Bernard Heitzer, statssekreterare vid tyska näringsdepartementet, Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie

• e-mobilitet
  • e-mobility
  • mobilitet
  • energiförbrukning
  • energi
  • näringsliv

Tysk-Svenska Handelskammaren är en medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Sverige och Tyskland. Genom att hjälpa tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats bidrar vårt arbete till att utveckla det bilaterala samarbetet mellan Sverige och Tyskland.

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK har Tysk-Svenska Handelskammaren ett nära samarbete med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland, vilket ger handelskammaren ett oerhört brett kontaktnät och tillgång till tyska beslutsfattare. Även i Sverige samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med regionala handelskamrar, kommuner och näringslivsorganisationer.