Världens största robotutbud på Automatica i München

Den 22 till 25 maj i år visar Automatica 2012 automatiserade lösningar mitt i Europas centrum München. Mässan riktar sig till användare och utvecklare av automatiseringskomponenter samt system för såväl storkoncerner som nystartade småföretag.

Ett stort plus för Automatica är att mässan utvecklat sitt utbudsspektrum i nära samarbete med robotik- och automatiseringsindustrin. Kärnområdena utgörs av montage- och hanteringsteknik, robotik liksom industriell automotivbearbetning.

- Automatica är en internationell mötesplats som rankas högt av alla som använder automationsteknik och fungerar som plattform för världspremiärer inom området. Svenska företag som deltar är Akzo Nobel, Biotech AB, Bytewize AB och Teknolab Sverige AB, säger Michèle Faber som är mässrepresentant på Tysk-Svenska Handelskammaren.

Mässans koncept bygger på integrerade marknadsstrategier som ska tilltala besökare med beslutskompetens, ha hög internationalitet. Målet är att skapa kompletta värdekedjor och genom sin 2-årscykel anpassa sig till branschens innovationscykler och ekonomiska intressen. Fjolårets Automatica 2010, den tredje i raden, fortsatte på sin framgångsbana och slog ett nytt besöksrekord med 31 856 fackbesökare (2008: 28 479). Att mässans röner dessa framgångar baserar sig helt enkelt på de genuina marknadskunskaperna och det direkta samarbetet med branschen. En tung huvudaktör bakom mässan är VDMA, Verband Deutscher Maschinen- und Anlagenbau e. V., vilka är Tysklands motsvarighet till Verkstadsindustrierna (VI) i Sverige.
Närmare information om mässan finns på hemsidan www.automatica-munich.com

Messe Münchens representant i Sverige:
Tysk-Svenska Handelskammaren
tel. 08-665 18 20, e-post: messe@handelskammer.se