300 år porslin från Meissen

I Kina har man producerat proslin sedan 600-talet e.Kr. Kineserna lyckades hemlighålla tillverkningsmetoden och -materialerna under flera århundraden. På Jungfernbastei i Dresden blev, i slutet av 1707, Johann Friedrich Böttger och Ehrenfried Walther von Tschirnhaus de första européerna som upptäckte hur man tillverkade porslin. 1710 började man den första europeiska porslinsproduktionen på Albrechtsburg i Meissen. Sedan 1722 använde man sig av två korsade svärd som företagssymbol. Inspirationen till detta tog man från kurfurstedömet Sachsens vapen, i vilket bland annat två korsade svärd ingick. 1863 - 1865 flyttades produktionen till den nybyggda manufakturen i Meissen-Triebischtal. Även under DDR-tiden fortsatte produktionen här, då som det "folkägda företaget" VEB Staatliche Porzellan-Manufaktur Meissen .

I fabriksbyggnaden finns ett museum, som öppnades 1915, och man har även möjlighet till att se hur delar av tillverkningen av porslinet går till. Ett litet tips är att komma hit den nästsista lördagen i april (i år den 24:e) och oktober (i år den 23:e). Då har man här ett "öppet hus", där man mellan 10:00 och 16:00 får komma in i själva produktionshallarna och se hela tillverkningen av Meissenporslinet. Även en butik och en outlet finns här för den som vill köpa lite proslin med sig hem.
 Här kommer du till Meissens porslinsfabrik

• utställning