Berlin DJ-natt avslutar Tyska Turistbyråns bloggarprojekt

Partystämning utanför den gamla flygplatsen Berlin-Tempelhof. FOTO: Stefan Wieland/VisitBerlin

I samarbete med resemagasinet Escape 360˚, Lufthansa, VisitBerlin, Hamburgs turistråd och Münchens turistråd lanserade Tyska Turistbyrån den 5 augusti sitt bloggarprojekt Uppdrag München, Uppdrag Berlin och Uppdrag Hamburg. Escape 360˚ valde ut tre bloggarpar som – med olika teman och uppdrag i bagaget – reste till Tyskland och bloggade. Lördagen den 9 november avslutas projektet med en Berlin DJ-natt med DJ Koze på Stockholmsklubben Under Brons scen.

Öl och mat i München, nattliv och klubbar i Berlin och Hamburgs fantastiska musikscen – med fokus på den internationella musikfestivalen ”Reeperbahnfestival” – om det postade bloggarparen närmare 100 inlägg på Escape 360˚s hemsida och på Tyska Turistbyråns kampanjsajt www.germany.travel/youth. Därmed var de svenska bloggarparen de mest aktiva i Tyska Turistbyråns/DZT:s internationella projekt hittills.

På youth-sajten skapar besökarna själva innehållet; unga Tysklandsresenärer tipsar om sina favoritställen i Tyskland i både text och bild. Inläggen handlar om allt från klubbar, barer, restauranger, fester, shopping, aktiviteter och hotell. Tipsen hittar man även i vår app Youth HotSpot (iOS / Android) – och dessutom kostnadsfria WiFi-hotspots i Tyskland.

Berlins klubbscen lockar

På senare år har Berlins klubbscen fått en näst intill mytomspunnen status och i stor utsträckning bidragit till den tyska huvudstadens internationella popularitet. Genom elektronisk musik i sin mångfald har Berlins ”sound” präglats. Som huvudartist på Berlin DJ-natten i Stockholm kommer en av Tysklands mest framgångsrika DJs att snurra skivorna: DJ Koze, som driver eget skivbolag från det hippa Berlindistriktet Kreuzberger Bergmannkiez, kommer vid sidan om den svenska duon Mr. Tophat & Art Alfie stå för urbant elektrosound på den välkända Stockholmsklubben Under Bron.

Sverige – en viktig marknad för Berlin

Särskilt bland skandinaviska gäster gläder sig Berlin åt en växande popularitet. För skandinaver räknas Berlin som livsstils- och trendstaden nummer 1. Övernattningstalen från de svenska gästerna ökar kontinuerligt: 2012 registrerade Berlin omkring 384 000 övernattningar, vilket motsvarar en tillväxt på drygt 24 procent jämfört med året innan. Tendensen är ökande även för 2013: Bara under det första halvåret 2013 registrerades långt över 180 000 övernattningar av svenska gäster i Berlin (+15 procent). Svensken stannar i genomsnitt i 2,6 dagar, vilket är något längre än den genomsnittlige Berlinbesökaren, som stannar i 2,4 dagar.

Res med Lufthansa till Berlin

Berlin: en kreativ och levande stad som lockar med en öppen, tolerant och avslappnad atmosfär. Bli inspirerad av konstgallerier, njut av god mat och upplev nattlivet i Berlin – bara en flygresa bort. Med Lufthansa kan du flyga direkt till Berlin, och i biljettpriset är bagage samt mat och dryck ombord inkluderat. Boka din Berlinresa med Lufthansa här: http://www.lufthansa.com/se/en/homepage

Program Berlin Club Night på Under Bron i Stockholm

Lördagen den 9 november 2013, Happy Hour för resebransch och journalister från kl. 21.

Kl. 23-02 MR TOPHAT & ART ALFIE (Karlovak / Junkyard Connections)

Kl. 02-05 DJ KOZE (Pampa / DE)

Läs mer på http://www.underbron.com

• klubbscen