Filmstaden Potsdam firar 100 år

Vintern 1911/1912 började man bygga en filmateljé på en tomt i Potsdam-Babelsberg. Efterhand växte filmstudion och ett flertal kända filmer spelades in här, som till exempel "Nosferatu" (1922), "Metropolis" (1927) och "Blå ängeln" (1930). Under nazisttiden producerades mer än 1 000 filmer i filmstudion Babelsberg, de flesta av dem underhållningsfilmer, som skulle avleda folkets tankar från kriget. Efter kriget producerade Östtysklands statliga filmbolag DEFA många filmer här. Numera förverkligas cirka 80 procent av alla tyska biofilmer i "Studio Babelsberg", eller med dess hjälp. Sedan millennieskiftet har även (delar av) många internationella filmer spelats in i Babelsberg, bland annat "Valkyria" (2007) och "Inglorious Basterds" (2008).

2011 kommer man att arrangera evenemang och festligheter inför studions 100-års jubileum 2012. Man kommer även att presentera sig på / med hjälp av kortfilmsfestivalen i Uppsala (25-31/10/2010) som i år har Tyskland som tema.

Filmstudio Babelsberg

• potsdam