Fortsatt uppåttrend för reselandet Tyskland

Tysklands incoming har en fortsatt uppåtgående trend. Efter ett utmärkt första kvartal 2012 levererade reselandet Tyskland en tydlig tillväxt även i april i år.

– Tyskland befinner sig på en utomordentligt stabil tillväxtkurs, säger Ernst Burgbacher, MdB, parlamentarisk statssekreterare hos förbundsministern för ekonomi och teknik och regeringens kommissionär för småföretag och turism. Enligt Statistisches Bundesamt steg siffran för antalet utländska övernattningar i april med knappt tio procent jämfört med samma månad föregående år. Sammanlagt har 17,5 miljoner utländska övernattningar noterats på logianläggningar med fler än tio bäddar från årets början till slutet av april 2012. I jämförelse med samma period föregående år är det ett plus på över tio procent.
– Tillväxten från Europa utvecklas därmed med 10,1 procent – härifrån kommer en stor del av Tysklands incoming – på en konstant hög nivå, tillägger Petra Hedorfer, vd för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).

Betydande tillväxt från grannländerna

Från januari till april 2012 har Statistisches Bundesamt återigen noterat en glädjande tillväxt från Nederländerna (plus 9,8 procent) och Schweiz (plus 12,1 procent), som är de två viktigaste källmarknaderna för reselandet Tyskland. Sammanlagt noterades knappt 2,3 miljoner nederländska övernattningar under årets fyra första månader. Från Schweiz var det under samma period över 1,2 miljoner. Bra tillväxt stod också grannarna Italien (plus 9,4 procent), Frankrike (plus 7,3 procent) och Österrike (plus 9,7 procent) för.

Nordosteuropa bidrar väsentligt till tillväxten

Ett tydligt plus på 16,2 procent noterar Statistisches Bundesamt även från Nordosteuropa under perioden januari till april.
– Dessa källmarknader har därför utvecklats betydligt bättre än väntat, betonar Petra Hedorfer.
Totalt registrerades knappt 2,9 miljoner övernattningar från Nordosteuropa under årets fyra första månader. Flertalet länder visar en tvåsiffrig tillväxt. Starkast var Polen och Ryssland, som bidrog med ett plus på 30 och knappt 26 procent. Hög tillväxt visar också Ukraina (plus 35 procent), Lettland (plus 27,4 procent) och Estland (plus 16,7 procent).

Tillväxt även från Sverige

Även antalet övernattningar bland svenska gäster i Tyskland har ökat. Under perioden januari till april 2012 registrerades 355 569 svenska övernattningar, vilket är ett plus på 4 procent jämfört med samma period föregående år.

Växande övernattningstal även från utomeuropeiska länder

Utanför Europa har framför allt Brasilien och Kina vuxit starkt i april. Brasilien visade den högsta tillväxten med över 25 procent, tätt följt av Kina med över 23 procent. Andra marknader med en fortsatt positiv utveckling är Japan med ett tydligt plus på 16 procent och Indien med en tillväxt på 11 procent.

Om DZT

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

• reselandet tyskland
  • övernattningar