Graffiti-workshop i Stockholm – 25 år efter murens fall

Foto: Tibor Bárány © TIBORFOTO.com

En graffiti-workshop för researrangörer och journalister. Det arrangerade visitBerlin, airberlin och Tyska Turistbyrån på Skyddsrummet i Stockholm den 3 juni 2014, som upptakt för 25-årsjubiléet för Berlinmurens fall.

Den 9 november 1989 beslutade den östtyska regeringen att bevilja alla utreseansökningar, men beslutet blev snart överflödigt. När medierna rapporterade att gränsen öppnats strömmade tusentals östtyskar mot gränsen och tvingade fram dess öppnande. Människor från båda sidor om muren dansade på muren till långt in på småtimmarna.

Idag löper den runt 160 kilometer långa Berliner Mauerweg där muren en gång i tiden stod. Delar av muren har bevarats och den största av dessa på närmare en kilometer finns idag vid Mühlenstraße. Här har internationella konstnärer sedan gränserna öppnades målat den tidigare vita östsidan av muren. Detta så kallade “East Side Gallery“ räknas som världens största utomhusgalleri och kulturminnesmärke. Var muren stod har märkts ut på flera andra ställen i Berlin. Museet “Checkpoint Charlie“ erinrar om den gamla gränsövergången och om Berlinmurens historia.

25-årsjubiléet firas med en rad evenemang runt om i Tyskland, bland annat med en ljusinstallation gjord av tusentals ballonger som bildar en 12 kilometer lång lysande gräns mitt i centrala Berlin den 7-9 november 2014. Läs mer här!

Tyska Turistbyrån arrangerar i höst en filmroadshow med anledning av jubiléet för murens fall, med filmvisning på SF Park i Stockholm den 4 november och på Filmstaden Bergakungen i Göteborg den 5 november.
Läs mer om visitBerlin, airberlinreselandet Tyskland och Tysklands återförening.

• jubileum
  • tyska turistbyrån