Nu som app: TOP 100 – Tysklands populäraste sevärdheter

© Tyska Turistbyrån AB/DZT

”TOP 100” är namnet på den nya appen från Tyska Turistbyrån (DZT) för gäster som vill hitta semesterlandet Tysklands 100 populäraste sevärdheter. Bland dem finns turistattraktioner från samtliga 16 förbundsländer. Appen finns nu för Android och iOS för nedladdning.

I början av året gjorde DZT en egen undersökning bland besökare i semesterlandet Tyskland, för att ta reda på vilka deras personliga favoritställen var. Sammanlagt har deltagarna valt ett brett spektrum av olika sevärdheter från kultur och natur i hela Tyskland. ”TOP 100” är DZT:s första mobilapp för Android- och iOS-enheter. Appen ger detaljerad och specifik information om platserna och har en funktion så att man som besökare snabbt och enkelt kan dela sina upplevelser med vänner på Facebook. Dessutom får man information om dagsfärska nyheter från semesterlandet Tyskland, och genom mobila rabattkuponger får man tillgång till förmåner för olika sevärdheter.
– Med appen ’TOP 100’ ökar vi den interaktiva dialogen med våra gäster och stärker semesterlandet Tysklands image över hela världen, säger Petra Hedorfer, vd för DZT.

En ny applikation på alla DZT:s Facebook-sidor

Tillsammans med den nya mobilappen, som finns på tyska och engelska, kommer det att finnas en applikation som rankar sevärdheterna i realtid på DZT:s alla Facebook-sidor. Sevärdheterna sorteras i fallande ordning och listan kommer ständigt att uppdateras med hjälp av incheckningar på Facebook Platser. Dessutom kan användarna skriva kommentarer och rekommendera informationen vidare. Med dela-funktionen kan appens innehåll snabbt och enkelt delas med vänner via Facebook. Som användare får man tillgång till en topplista som alltid är aktuell, samtidigt som man även kan se hur andra Facebook-användare rankar sevärdheterna. Innehållet på DZT:s Facebook-sidor ska både ge input till den nya undersökningen 2013 och komplettera innehållet i mobilappen till en ytterligare version av den.

Länkar till webbsidan

På DZT:s officiella webbplats www.germany.travel finns en ny sida med de populäraste sevärdheterna. Här finns en beskrivning av appen som kan laddas ner gratis: www.germany.travel/top100. Härifrån kommer man också vidare till en ny undersökning, som tar fram ”TOP 100” för 2013 och som är tänkt att återkomma varje år. Dessutom kommer det omgående att publiceras information om en av sevärdheterna på ”TOP 100”-listan varje dag i 100 dagar på DZT:s nyhetsblogg.

Om DZT

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. DZT representerar Tyskland som resmål på uppdrag av förbundsministeriet för ekonomi och teknik (BMWi) och stöds av denna instans enligt ett beslut i den tyska förbundsdagen. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att ytterligare stärka den positiva bilden av tyska resmål utomlands och främja turismen i Tyskland. DZT finns representerat i 30 länder över hela världen. Mer information finns på vårt presscentrum online.

• top 100
  • sevärdheter