Nytt rekord för Tysklands inkommande turism sattes under semestermånaderna

Rothenburg ob der Tauber (Bayern): Plönlein, Weisser Turm. © Willi Pfitzinger/Rothenburg Tourismus Service

Semesterperioden 2015 leder till ytterligare rekord för Tysklands inkommande turism. Sammantaget räknade Statistisches Bundesamt till 54,5 miljoner internationella övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler under perioden januari till augusti, vilket är 2,9 miljoner fler övernattningar än under samma period föregående år. Därmed ökar Tysklands incoming med ytterligare 5,5 procent under årets första åtta månader. Enbart under sommarmånaderna juni, juli och augusti registrerades 27,4 miljoner utländska övernattningar vilket är sju procent mer än under motsvarande period i fjol.

Petra Hedorfer, styrelseordförande i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), ser resultatet som ett bevis på destinationen Tysklands ökande attraktionskraft:

– Enligt IPK har antalet fritidsresor från både Europa och den amerikanska marknaden vuxit med vardera sju procent under de senaste två åren jämfört med den totala incomingturismen. Den övergenomsnittliga tillväxten under sommarmånaderna bekräftar vikten av detta marknadssegment för Tyskland som turistmål. Under de tre sommarmånaderna genererar vi ungefär en tredjedel av vårt årliga incomingresultat.

Stadig tillväxt på alla 10 i topp-marknader

Tysklands tio största källmarknader ligger alla på plus i slutet av augusti: Nederländerna ligger fortsatt i topp med 8,3 miljoner övernattningar (plus två procent). Schweiz tillväxt ligger – delvis tack vare en gynnsam valutarelation – över genomsnittet (plus 8,6 procent, andra plats), följda av USA (plus 6,9 procent, tredje plats) och Storbritannien (plus 8,4 procent, fjärde plats). Därefter följer Italien, Österrike, Danmark, Frankrike och Belgien med ökningar på mellan två och fem procent. Med en ökning på glädjande 18,9 procent kliver Spanien tillbaka upp på 10 i topp-listan.

Tillväxtregionen Asien

Medan Europa bidrar till Tysklands incoming med 3,8 procent fler övernattningar vid sammanräkningen i slutet av augusti, ökar Amerika med 7,8 procent och Asien med hela 16,3 procent. Kina är med 1,7 miljoner övernattningar inte bara den viktigaste asiatiska källmarknaden utan står för en smått fantastisk tillväxt på 30,4 procent. De arabiska Gulfstaterna bidrar med 18,5 procent, Indien med 10 procent, Korea 19 procent och Taiwan 31 procent fler övernattningar än föregående år.

Efter USA är Brasilien den viktigaste amerikanska källmarknaden (upp 10,5 procent till 540 000 övernattningar). Övriga sydamerikanska länder står tillsammans för en elvaprocent ökning i slutet av augusti och länderna i Centralamerika och Västindien ligger på 20,6 procent över jämförelsesiffrorna från föregående år.

Från Sverige har 1 230 512 övernattningar registrerats under januari till augusti 2015, vilket motsvarar en glädjande ökning på 4,8 procent jämfört med samma period i fjol.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

• övernattningar
  • logi