Sachsen-Anhalt är reformationens ursprungsland

Slottskyrkan i Lutherstadt Wittenberg. FOTO: Johannes Winkelmann/Wittenberg Kultur e.V.

Den tyska delstaten Sachsen-Anhalt räknas som reformationens ursprungsland och är ett populärt resmål för Lutherturister från hela världen. Städer som Lutherstadt Wittenberg, Lutherstadt Eisleben, Mansfeld-Lutherstadt, Magdeburg, Dessau och Halle (Saale) erbjuder originalskådeplatser med inblick i Luthers liv och leverne.

Till höjdpunkterna hör Lutherplatserna i Wittenberg och Eisleben, som sedan 1996 tillhör UNESCO:s världsarv. Eisleben är reformatorns födelse- och dödsort. I slutet av januari 2013 återinvigdes dödshuset med en ny utställning. I Mansfeld tillbringade Luther sin barndom. Hans föräldrahem görs för tillfället om till ett modernt museum, som ska stå färdigt i juni 2014. På Luthertur i Sachsen-Anhalt bör man även stanna till i Magdeburg, där Luther gick i domkyrkoskolan, i staden Dessau liksom i Halle, där ett originalavtryck av Luthers dödsmask finns att se i kyrkan Marktkirche.

Dagen då Luther spikade upp sina teser på slottskyrkans port i Wittenberg, den 31 oktober 1517, kom att utgöra början på reformationen och har präglat kultur, samhälle och politik. Denna festdag lockar även 2013 på nytt tiotusentals besökare med olika evenemang. Det berömda historiska torgspektaklet, festgudstjänster och festkonserter liksom konfirmandträffar och Wittenberger Renaissance Musikfestival bildar reformationsfestens höjdpunkter i Lutherstadt Wittenberg från den 31 oktober till den 3 november 2013.

I Wittenberg var Luther verksam i närmare fyra årtionden och spred sina världsförändrande idéer – inte minst med hjälp av hans följeslagare Melanchthon och Cranach. Även svensken Olaus Petri lät sig inspireras av Luther. Han studerade i Wittenberg, hörde Martin Luthers predikningar och tog den lutherska tron till Sverige.

2017 firas det 500-åriga reformationsjubileet över hela världen. Men redan före 2017 lönar sig en Luthertur i Sachsen-Anhalt. Lutherdecenniet “Luther 2017 – 500 år reformation“ stämmer till dess in med konserter, utställningar, gudstjänster och folkfester och sätter årligen olika teman i fokus.

Läs mer om reformationens 500-årsjubileum på www.visit-luther.de.

Kontakt:

Investment and Marketing Corporation Saxony-Anhalt