Spela golf i reselandet Tyskland

FOTO: BAYERN TOURISMUS Marketing GmbH

Golf är bra för både kropp och själ. Idrotten har sedan länge utvecklats till en omtyckt fritidsaktivitet för såväl gammal som ung. Och i Tyskland finns enligt det tyska golfförbundet omkring 700 golfanläggningar. Utbudet sträcker sig från greens för erfarna golfare till anläggningar för nybörjare.

– 11 procent av alla utländska gäster som reser till Tyskland, anger sportaktiviteter som högsta prioritet, säger Petra Hedorfer, vd för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) och hänvisar till den aktuella undersökningen Qualitätsmonitor.

Deutsche Golfstraße – Den tyska golfvägen

Längs Deutsche Golfstraße finns golfbanor av vitt skilda slag. Från banor i kustregionerna till greens med bergsutsikt. Syftet är att ge kännedom om Tysklands olika semesterregioner, och redan i förväg ge detaljerad information om alla listade golfbanor. Informationen innehåller allt ifrån kursutbud och reservation av starttider till erbjudanden om hyrklubbor. Vid sidan om de 11 600 banorna, fördelade på närmare 700 golfanläggningar i hela landet, finns längs Deutsche Golfstraße ett urval av boendemöjligheter i alla priskategorier. Mer information hittar du på http://www.germany.travel/de/freizeit-erholung/ferienstrassen/deutsche-golfstrasse.html.

Golfbanor i Tyskland

I reselandet Tyskland räknas exempelvis Gut Lärchenhof i Köln som en av de bästa turneringsbanorna. Här har internationella tävlingar som German Masters och Mercedes-Benz Championship ägt rum. Traditionell spelplats för professionella golfturneringar är även Golfclub München Eichenried. Där spelas BMW International Open 2013 och därefter kommer München och Köln turas om att arrangera tävlingen. Också i Golfresort Bad Griesbach i närheten av Passau anordnas årligen mer än 160 golfturneringar. Den bayerska anläggningen är Europas golfdestination nummer 1: Här hittar gästerna kontinentens största sammanhängande golfanläggning liksom världens största golfskola med 36 golfproffs. Anläggningen är mycket varierad: Totalt finns det fem 18-hålsbanor – varav tre är designade av Bernhard Langer, en av de framgångsrikaste tyska golfspelarna genom tiderna.

Ett stort urval av olika banor hittar golfspelare även i Nordeuropas största fritidsanläggning, Land Fleesensee i Mecklenburg Vorpommern: Golf & Country Club Fleesensee har något som passar alla. Nybörjare utan förkunskaper kommer väl tillrätta på de två 9-hålsbanorna. Axel Lange Generali Platz lämpar sig för spelare med handicap och för dem med ont om tid, TUI Golf Course är omtyckt bland alla sorters spelare, och Schloss-Platz ger även proffs en utmaning.

Om DZT

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. DZT representerar Tyskland som resmål på uppdrag av förbundsministeriet för ekonomi och teknik (BMWi) och stöds av denna instans enligt ett beslut i den tyska förbundsdagen. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att ytterligare stärka den positiva bilden av tyska resmål utomlands och främja turismen i Tyskland. DZT finns representerat i 30 länder över hela världen. Mer information finns på vårt presscentrum online.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

• golf
  • golfbanor