Tysklands 100 populäraste sevärdheter

Slottet och slottsruinerna i Heidelberg. FOTO: Photodesigner Mark Wohlrab/DZT

Slottet i Heidelberg hamnar i topp bland utländska gäster när Tysklands 100 populäraste sevärdheter listas. På plats två och tre kommer slottet Neuschwanstein och UNESCO-världsarvet Kölnerdomen.

Sedan nyligen står reselandet Tysklands topp 100 sevärdheter klara. I en egen undersökning har Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) vänt sig direkt till utländska gäster. Bland topp 10 finns turistiska attraktioner från åtta förbundsländer. Sammanlagt har deltagarna utsett ett brett spektra av sevärdheter från kultur och natur i hela Tyskland. Särskilt omtyckta är UNESCO-världsarven. Och bland toppsevärdheterna finns inte mindre än 22 av 36 världsarv listade.

– Tyskland övertygar sina utländska gäster med sina sevärdheter. Slotten Heidelberg liksom Neuschwanstein och Kölnerdomen står högt upp på den “turistiska hitlistan”. Men reselandet Tyskland har mycket mer att erbjuda. Med en så lyckad aktion av DZT väcks säkert nyfikenheten hos många att tillbringa semestern i Tyskland, sa Ernst Burgbacher, MdB, parlamentarisk statssekreterare hos förbundsministern för ekonomi och teknik och regeringens kommissionär för småföretag och turism.

Temaåret 2014 UNESCO-världsarv

– Reselandet Tyskland erbjuder ett stort urval av turistiska höjdpunkter med ett gott internationellt rykte. Särskilt omtyckta är de 36 UNESCO-världsarven. Och det tar vi hänsyn till med vårt temaår 2014, genom att presentera världsarven i hela sin mångfald och marknadsföra dem internationellt, betonar Petra Hedorfer, vd på DZT.

Över 18 000 klickningar i DZT:s undersökning

Från den 3 februari till den 15 mars 2012 fanns möjligheten att delta i undersökningen, som genomfördes på 26 språk på www.germany.travel och på DZT:s internationella Facebook-profiler. Över 18 000 deltagare har klickat på undersökningen och 5 500 har angett sina tre personliga toppsevärdheter. Resultaten sammanställs i en applikation, som från sommaren 2012 kommer finnas tillgänglig på engelska och tyska via App-Store och som Android-version. Resande till Tyskland har på så vis redan före sin ankomst möjligheten att informera sig och få inspiration till möjliga resmål eller utflykter. Appen innehåller en kort beskrivning, foton och information om öppettider, inträdespriser och ankomst till varje sevärdhet.

Om DZT

• sevärdheter