Tysklands incoming fortsatt positiv

Riksdagshuset i Berlin med fyrspannet (Quadriga) på Brandenburger Tor i förgrunden. FOTO: Tyska Turistbyrån AB/DZT

Tysklandsturismen har haft medvind även under de fyra första månaderna 2013: Från januari till april 2013 har omkring 18,2 miljoner utländska övernattningar registrerats på logianläggningar med fler än tio bäddar, enligt uppgifter från Statistisches Bundesamt. Det motsvarar en tillväxt på 3,9 procent jämfört med samma period föregående år.

– Vid en fortsatt konstant utveckling från de viktigaste källmarknaderna väntar vi oss i år en tillväxt på två till tre procent för reselandet Tyskland. Vi måste dock räkna med att översvämningarna som drabbade några tyska regioner i juni kommer att påverka resandet, förklarade Petra Hedorfer, styrelseordförande i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).

Konstant tillväxt från grannländerna

De flesta övernattningarna från utlandet kommer från Europa. Från januari till april 2013 registrerades knappt 13,8 miljoner övernattningar från europeiska gäster, vilket motsvarar en tillväxt på 3,4 procent jämfört med föregående år. Därmed står framför allt grannländerna för en konstant tillväxt – främst Schweiz som Tysklands näst viktigaste källmarknad. Under de fyra första månaderna 2013 har över 1,3 miljoner gäster registrerats från Schweiz. Det motsvarar ett plus på sex procent jämfört med föregående år. En stark tillväxt från januari till april hade även Storbritannien – med elva procent fler övernattningar jämfört med samma period föregående år bidrog denna marknad i stor grad till volymökningen för Tysklands incoming. Även från Danmark (plus 8,5 procent) och Polen (plus 5,7 procent) har en tillväxt återigen registrerats, liksom från Sverige (plus 4,6 procent under perioden januari till april).

BRICS-länder levererar konstant tillväxt

I stor utsträckning har även volymökningen från BRICS-länderna bidragit till reselandet Tysklands stadiga tillväxt. I topp låg resenärer från Ryssland med en tillväxt på 18,6 procent jämfört med föregående år under perioden januari till april 2013. Sammanlagt bidrog Östeuropas viktigaste marknad med nästan 830 000 övernattningar under årets fyra första månader. Även Kina står för en klar tillväxt med ett övernattningsplus på 5,4 procent jämfört med samma period föregående år. Från Brasilien registrerades knappt 191 000 övernattningar från januari till april 2013, vilket motsvarar en tillväxt på 4,6 procent.

En volymökning över genomsnittet har även registrerats från de arabiska gulfstaterna från januari till april 2013 med ett plus på 19,9 procent jämfört med samma period föregående år. Under årets fyra första månader registrerades knappt 309 000 övernattningar från denna viktiga källmarknad i Tyskland.

• kvartalsrapport
  • statistik