Utmärkt betyg för www.germany.travel

DZT:s hemsida www.germany.travel. © Tyska Turistbyrån AB/DZT

Internetportalen www.germany.travel får särskilt gott betyg i en jämförelse som tagits fram av Digital Tourism Think Tank/se1 media på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus. I studien bedömdes hur 21 olika nationella turistbyråer (National Tourist Boards) presenterar sig på webben. Urvalet webbplatser gjordes utifrån ländernas relevans för den tyska turistnäringen, men också så att det speglar olika kulturkretsar. Dessutom omfattade urvalet portaler som i branschen anses vara särskilt innovativa. Webbsidorna bedömdes utifrån fem kategorier: inspiration & design, integration av sociala medier, innehåll, sökfunktioner samt mobil & surfplattor.

DZT:s webbportal får bra betyg för sin integration av sociala medier. Social Sharing och användargenererat innehåll är faktorer som ur användarsynpunkt avgör om marknadsföringen på webben blir framgångsrik på lång sikt. Med kampanjer som “Youth” har DZT redan satt ribban högt. Lättillgängligt innehåll och lagom informationsmängd på flera språk, uppgifter om tillgänglighet, interaktiva kartor och upplysningar om aktuella evenemang var också avgörande för framgången för DZT:s webbsida.

Lika bra betyg får den tyska webbplatsen när sökfunktionerna, som inte bara fungerar på grundval av en syntaxlogik utan även utifrån synonymer och fonetik, bedöms. I kategorin mobil & surfplattor håller DZT på att utveckla nya funktioner. En bedömning var således inte möjlig.

Även sett till innehållet blev betyget för den tyska webbplatsen bra och i kategorin inspiration & design kammade sajten hem poäng med sina finstämda bildspel och praktiska funktioner som e-broschyrer och reseplanerare.

­– Resultatet av studien bekräftar att det var rätt att tidigt satsa på webben för att utnyttja möjligheterna till digital kommunikation, länka olika kanaler med varandra och kontinuerligt utveckla samtliga segment. www.germany.travel har blivit mycket mer än en omtyckt källa till information för internationella turister. Sidan förenar information till slutkunden med praktisk reseplanering. Plattformen öppnar upp för interaktiv kommunikation i sociala nätverk vilket ger ytterligare spridning: Den potentiella räckvidden för samtliga sociala medier som DZT använder sig av uppgår till 1,4 miljarder användare, poängterar Petra Hedorfer, styrelseordförande i DZT.

Varierat utbud används intensivt

2013 registrerades 6,5 miljoner användare på DZT:s webbplatser, vilket motsvarar en ökning på 22 procent jämfört med 2012. Särskilt på temasidorna om resor till olika städer ökade antalet klick (plus 31 procent), men också sidorna om resmålen som upptagits på UNESCO:s världsarvslista (plus 17 procent) liksom julmarknadsspecialen (plus 50 procent) besöktes frekvent. Intresset från Nederländerna, USA, Storbritannien och Frankrike, som räknas till Tysklands tio viktigaste marknader, har stigit starkare än genomsnittet.

På turistportalen www.germany.travel finns innehåll som tagits fram för att passa olika marknader på upp till 30 språk. Över 600 videor, 265 moderna panoramabildspel och mer än 12 000 foton presenterar reselandet Tyskland. Löpande aktualiseringar och nyheter som publiceras veckovis gör portalen levande.

• semester
  • internetportal