Video om Youth HotSpots i reselandet Tyskland

Reserekommendationer för Tyskland, av resande för resande, ökar i popularitet. Sedan mars 2013 har över 100 000 besökare gått in på sajten www.germany.travel/youth. Webbsidan som initierats av Deutsche Zentrale für Tourismus är en del av kampanjen “Youth HotSpots in Germany – Share the moment“, och har tagits fram för årets tema “Det unga reselandet Tyskland – HotSpots, Brandnew, Lifestyle“.

www.germany.travel/youth kan besökare informera sig om Tyskland redan innan avresa och hitta intressanta HotSpots som trendiga barer, affärer och museer på en interaktiv karta. Alla användare kan dessutom lägga till egna HotSpots och komplettera sidan med givande personliga erfarenheter från Tyskland. Genom den här dynamiska formen för användargenererat innehåll använder sig DZT av den i dag så vanligt förekommande marknadsföringen, där användare tipsar och betygsätter, för att göra unga gäster uppmärksamma på highlights i Tyskland.

Imagefilm kompletterar innehållet på webbsida

Under kampanjen kommer även bloggare att bidra med nytt innehåll till den centrala webbsidan www.germany.travel/youth. Sedan den 6 juni och fram till den 3 juli 2013 reser den amerikanske videobloggaren Jeremy Fischer runt med sin kamera i alla 16 delstater och samlar material till en imagefilm om det unga reselandet Tyskland. Videon är DZT:s svar på den rörliga bildens tilltagande betydelse. Enligt en undersökning som gjorts på uppdrag av Bundesverband Digitale Wirtschaft e.V. (BVDW) tittar 77 procent av alla tyska internetanvändare på video online – av dessa tittar 33 procent minst en gång i veckan.

– Internationellt ser det inte annorlunda ut. Sammantaget ligger siffran på 74 procent enligt Nielsen Multi-Screen Media Report från 2012, och av dessa tittar 28 procent på video i mobilen varje dag. Att arbeta med rörlig bild på internet är ett nödvändigt kommunikationsinstrument, särskilt när man vill nå en ung målgrupp, förklarar Petra Hedorfer, styrelseordförande på DZT.

Den ökande konsumtionen av video och korta filmklipp är också ett tecken på hur medieanvändandet ständigt förändras och på att användarna efterfrågar underhållning lika mycket som information.

– Vi vill tillmötesgå den här förändringen och försöker med liknande projekt skapa varierat och nytt innehåll för den internationella marknadsföringen av reselandet Tyskland, lägger Petra Hedorfer till.

Den runt en minut långa videon ska visa kända och mindre kända platser i Tyskland. Urvalet utgörs av de HotSpots som nämndes oftast i en undersökning gjord av DZT bland unga tyskar. Så besöker Jeremy Fischer exempelvis musikfestivalen “Rock am Ring“ vid Nürburgring, Porschemuseet i Stuttgart och den nya mediehamnen i Düsseldorf, Nordrhein-Westfalen. Men även klassiska natur- och kulturresmål som Königsee i Bayern, Wartburg i Thüringen, slottet Sanssouci i Brandenburg och stranden i Warnemünde i Mecklenburg-Vorpommern ligger inplanerade på rutten. Resan stöds av marknadsföringsorganisationer i 16 delstater, deras kommunala partners och DZT.

• resor
  • ungdomssemester