Fair Trade-pionjärer klimatkompenserar

Sackeus som är grossist för Fairtrade-märkta livsmedelsprodukter på den svenska marknaden ser över sin klimatpåverkan. I ett första steg analyseras och klimatkompenseras båttransporter av kaffe. Klimatkompensationen sker genom trädplantering i samarbete med småbrukare i regionerna Chiapas och Oaxaca, Mexiko, det vill säga i samma del av Mexiko där Sackeus hämtar en stor del av sitt kaffe. Analysarbete och kompensation utförs i samarbete med konsultföretaget U&W [you&we].

Klimatsatsningen är ett led i Sackeus ambitiösa policy på området hållbar utveckling där varje enskild produkt genom sin framställning ska gynna lokal och global utveckling, rättvisa och miljö.

”En stor del av klimatpåverkan från Sackeus verksamhet ligger i transporterna av exempelvis kaffe från våra leverantörer. Genom att analysera och kompensera för transporternas klimatpåverkan sätter vi inte bara fingret på problemet utan inför även en ekonomisk drivkraft i verksamheten att åtgärda det”, säger Jens Baagøe som är VD för Sackeus.

Kunder som köper Sackeus kaffe ska vara förvissade om att produkterna inte bara är Fairtrade-märkta och ekologiskt odlade utan även transporteras på ett sätt som minimerar klimatpåverkan. Sackeus kaffe är därför det givna valet under veckans Fairtrade Challenge 2010 som går av stapeln onsdagen den 27 oktober. Fairtrade Challenge är Sveriges största Fairtrade-fika med över 250000 fikadeltagare.

Läs mer om Sackeus och Fairtrade Challenge på: http://www.sackeus.se/ samt http://fairtradechallenge.se/

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Linda Ålrud, Inköpsansvarig, Sackeus, tel 031-65 48 00

Mårten Lind, U&W [you&we], tel 08-34 65 65