Håll koll på kolet!

Miljökonsultföretaget U&W [you&we] har tecknat avtal med Ecometrica i Skottland för det webbaserade verktyget Our Impacts. U&W [you&we] kan genom detta avtal erbjuda sina kunder ett kraftfullt verktyg för att mäta och hantera utsläpp av växthusgaser och inom kort även vattenförbrukning. Verktyget är anpassat till både små och stora organisationer som vill mäta sina fotavtryck, klimat-, miljö- eller vattenrelaterade.

För organisationer där många personer ska leverera in uppgifter blir fördelarna stora med den webbaserade lösningen. Verktyget grundar sig på en omfattande databas och översätter direkt uppgifter om bl.a. energiförbrukning, flygresor och pappersförbrukning till utsläpp av växthusgaser. I och med att allt fler organisationer (privata, kommuner och statliga) vill mäta sina indirekta emissioner behövs ett utbyggt kalkylverktyg. Our Impacts är ett sådant och kan enkelt användas för att hålla koll på utsläpp också i produktion och leverantörsled.

Fler verksamheter vill idag kartlägga sina fotavtryck för att bättre kunna avgöra vilka typer av åtgärder de ska satsa på.  ”Med detta avancerade hjälpmedel kan vi ge service till alla organisationer som vill ta klimatfrågan på allvar”, säger Ellinor Eke, vd hos U&W [you&we].

För företag som lämnar klimatinformation till Carbon Disclosure Project, Global Reporting Initative eller Global Compact är Our Impacts ett lämpligt verktyg.

För ytterligare information

Göran Wiklund, konsult och partner, U&W [you&we], 08-34 65 65, goran.wiklund @uwab.se

Ellinor Eke, VD och partner, U&W [you&we], 08-34 65 65, ellinor.eke@uwab.se

Our Impact är mer än en kalkylator. Det är en plattform som kan användas för att kontrollera måluppfyllelse, lagra historiska data för jämförelser mellan olika enheter inom den egna organisationen liksom beräkna utvalda nyckelindikatorer. När man vill fördela ansvaret för utsläppen på olika enheter eller ansvariga kan man få detaljerad information för varje beslutsområde, något som skapar motivation och underlättar decentraliserade åtgärdsprogram. Genom att mätresultaten genereras till en översiktlig rapport blir det lätt att låta göra verifieringar och revisioner, något som allt fler företag låter göra. Verktyget bygger på internationellt accepterade mätstandards, bland annat Greenhouse Gas Protocol.

Ecometrica med kontor i Edinburgh och Montreal har utvecklat Our Impacts. Företaget har en stab av experter inom området ”carbon assessment and management” och ett nära samarbetet med University of Edinburgh och andra akademiska institutioner.

www.ecometrica.co.uk

• Vetenskap, teknik

• ekologiska fotavtryck
  • klimatfotavtryck
  • vattenfotavtryck
  • klimatberäkning
  • u&w
  • Our Impact

U&W [you&we] är ett konsultföretag som anser att ekonomisk lönsamhet och hållbart företagande går hand i hand. U&W [you&we] är ett av de ledande företagen när det gäller att erbjuda klimattjänster och kompensation. Vi kallar oss "Catalyst for Good Business". Exempel på kunder är Coop, Folksam, Higabgruppen, Max Hamburgerrestauranger, Investor, Saltå Kvarn, SEB och Åhlénsgruppen.

U&W [you&we]  erbjuder sina kunder klimatkompensation under varumärket ZeroMission.

www.uwab.se

Ellinor Eke

VD, partner och projektledare hållbarhetsdriven affärsutveckling, transporter, mat, mode 08-34 65 65