Länsförsäkringar Jönköping klimatkompenserar med trädplantering i Afrika genom klimattjänsten ZeroMission

Årets miljömål att ytterligare minska utsläppen från tjänsteresor har uppnåtts. Därmed har Länsförsäkringar Jönköping minskat utsläppen från tjänsteresor med 74 procent sedan 2002.  Nu tar bolaget nästa steg, genom att klimatkompensera verksamhetens alla utsläpp för 2013. Kompensationen sker genom att småbrukare i Moçambique får ersättning för att plantera träd.

– Vi klimatkompenserar för att vi vill vara med och ta ansvar för vår klimatpåverkan. Kompensationen är ett komplement till vårt arbete att minska våra utsläpp, säger Örian Söderberg, VD Länsförsäkringar Jönköping.

Klimatkompensationen stödjer ZeroMissions projekt Sofala Community Carbon i Moçambique. Projektet är certifierat i enlighet med Plan Vivo standarden som är inriktad på att stödja lokalbefolkningar i utvecklingsländer, ge dem nya inkomstkällor, utöver att projekten skapar klimatnytta och stärker den biologiska mångfalden. Konkret går projektet ut på att småbrukare planterar träd och får utbildning i att odla grödor och träd tillsammans i så kallade agroforestry system. Träden binder koldioxid och bidrar till klimatanpassning, områdets motståndskraft mot klimatförändringar förbättras. Dessutom planteras kvävefixerande träd som tillsammans med fruktträd och agroforestry systemen ökar produktionen hos bönderna.

– Länsförsäkringar Jönköping arbetar sedan många år aktivt och systematiskt med miljöfrågor och har ett ISO 14001-certifierat miljöledningssystem. I över tio år har vi beräknat våra klimatutsläpp, och sätter varje år mål för hur vi ytterligare kan minska våra utsläpp, säger Olof Törnebladh, miljöansvarig på Länsförsäkringar Jönköping.

– Vi är imponerade av Länsförsäkringar Jönköpings långsiktiga miljö- och klimatarbete. De har koll på sin påverkan och sätter aktiva mål till utsläppsminskning. För att nå klimatmålen krävs att företag vidtar åtgärder, och klimatkompensation kompletterar åtgärder i den egna verksamheten, säger Leif Holmberg, klimatstrateg på ZeroMission.

• klimat
  • klimatkompensation
  • klimatsmart
  • zeromission

Länsförsäkringar Jönköping har funnits i Jönköpings län sedan 1839. Vår marknad är Jönköpings län och som lokalt bolag lägger vi kraft på att lära känna just våra kunders behov och villkor. Viktigt för oss är den personliga relationen till våra kunder som också är våra ägare. Vi erbjuder en helhetslösning för din privatekonomi, med allt från försäkringsskydd till bankärenden, bolån, fastighetsförmedling och pension. Vi vill engagera oss i samhället och ingår bland annat i länets klimatråd.

ZeroMission är ett konsultföretag med starka värderingar kring hållbar utveckling. Kärnan i vårt tänk är att det inte finns någon motsättning mellan ett proaktivt miljöarbete och goda affärer, utan tvärtom. För oss är det självklart att arbete med hållbar utveckling ska vara affärsdrivande. Genom varumärket ZeroMission arbetar vi med trovärdiga och av tredje part verifierade klimatkompensationsprojekt.

www.zeromission.se