Räcker maten? Klimatsalong om klimat & mat 15/9 kl 18.00 på Kulturhuset

KLIMAT & MAT?
- RÄCKER MATEN?

Klimatsalongen har nu slutit kretsloppet - vi är tillbaka där vi började, på Kulturhuset i Stockholm. Dagens tema tar upp frågan om maten räcker? Lars Hällbom som ansvarar för området Regler/Konsument på KRAV inleder.

Lider världen av matbrist? Mjölkbönderna får ju inget betalt eftersom det råder globalt överskott! Måste vi använda den mest intensiva jordbrukstekniken med bekämpningsmedel och konstgödsel för att undvika svält? Eller leder det till att vi förstör både jordarna och haven och att matbristen blir ännu värre? Är ekologisk odling en lösning på svälten eller ett slag i luften?

Genmodifiering kan ge oss grödor som botar bristsjukdomar och tål torka - eller ogräs som annars inte går att bekämpa? Är kemiska bekämpningsmedel nödvändiga för att lindra världssvälten eller är de ett hot mot människans fortplantningsförmåga? Är ekologisk odling en klassfråga? Hur ser det ut om man jämför västvärldens matproduktion och den som sker i syd? Allt det här påstås i debatten, men allt kan väl ändå inte vara sant?

Marit Paulsen, Folkpartistisk EU-parlamentariker säger: "Hur vi än vänder och vrider oss så ger ekoodling en kraftig skördeminskning. Skördarna blir från hälften till tre fjärdedelar av den skörd som konventionell odling ger. Här kommer vi fram till den riktigt stora frågan: Det är vi i den rika världen som har betalningsvilja och betalningsförmåga. Ska vi odla ekologisk mat, äta GI-dieter och dessutom odla drivmedel till våra bilar - när det leder till att de fattiga får svälta?"

Hur ser det ut egentligen? Svaren är mångdubbelt fler än frågorna. Vi försöker ta reda på vad som gäller. Välkommen att uttrycka din åsikt.

När: 15 september 2009
Plats: Kulturhuset, Stocholm i lokal Ekoteket.
Pris: 100 kr. Ekologisk macka ingår. Kostnadsfritt för journalister!
Tid: 18.00-19.30
Anmälan: Föranmäl dig direkt till Pia Jertfelt, 070-715 47 60.

Vad är en klimatsalong?
En klimatsalong är en mötesplats där människor från alla samhällsområden; näringslivet, myndigheter, ideella organisationer, kan träffas och diskutera klimatfrågor. Varje tillfälle börjar med en inledare, en inspiratör som ger ett anslag till samtalen som följer. Därefter förs diskussioner i mindre grupper och salongen avslutas med en sammanfattning av det som kommit upp under kvällen. Nyhet för hösten är att vi också finns på Twitter.

Datum för höstens klimatsalonger

13/10 - Se Köpenhamn och sedan dö. Klimat & COP15-mötet. 10/11 - Hur mycket el drar en Stockholmare? Klimat & Energi

För ytterligare information om Klimatsalongen kontakta:
Pia Jertfelt, salongsmadam och konsult, U&W[you&we], tfn 08-34 65 65, 070-715 47 60
Peter Wrenfelt, pressansvarig och partner, U&W[you&we], tfn 08-34 65 65, 0708-55 33 66

U&W [you&we] är ett konsultföretag som anser att det inte finns en motsats mellan ett gott ekonomiskt resultat och att bedriva en ansvarsfull affärsverksamhet. Det gäller bara att hitta fram till hur man gör. Och det är där vi kommer in i bilden. www.uwab.se

U&W [you&we] ger sig in i bloggvärlden eftersom vi vill få utlopp för våra åsikter och tankar kring aktuella hållbarhetsfrågor. Vi vill vara med att driva på frågor som är nödvändiga men som går sakta. Vi vill lyfta fram bra och dåliga exempel på vad företag gör. Vi vill att läsaren ska få mer kunskap om vad som pågår och vad som är viktigt. Och vi vill att läsarna deltar med sina åsikter.

Välkommen att läsa och dela med dig av dina åsikter! www.blog.uwab.se

• tryggad tillgång till mat
  • hållbar utveckling
  • u&w