Se Köpenhamn och sedan dö. Om klimatet och COP15-mötet

Pressinbjudan till Klimatsalongen 13/10.

I december 2009 samlas världens ledare i Köpenhamn för att förhandla fram ett nytt klimatavtal. Det kan innebära en unik chans att snabbt styra världen mot de lägre utsläppsnivåer som kan generera miljontals jobb i nya växande företag och som är helt nödvändiga för att miljontals människor och många arter ska kunna överleva. Men om inte COP15-mötet blir en succé, vad händer då? Om inte det blir en samstämmighet i besluten och att de leder till handling. Hur går det då?

Vi kastas mellan hopp och förtvivlan. En del av oss tror att mötet inte kommer att leda någon vart. Andra menar att det visst kommer att skapas möjligheter till förändring. Vad tycker du?

Klimatsalongen inleds av Rikard Warlenius, chefredaktör på Arbetaren och styrelseledamot i Klimataktion och Andreas Follér som arbetar med "low-carbon partnership" för WWF. Rikard har följt klimatfrågan i många år och har gett ut boken "Vägen till Köpenhamn - klimatpolitisk
kartbok". Han kommer att ge sin syn, som mycket är en konflikt mellan nord och syd.

Andreas anser att om vi ska nå de mål som forskarsamhället är överens om måste vi underlätta för transformativa utsläppsreduktioner, dvs reduktioner som leder till ytterligare reduktioner och kommer att ta upp exempel på lösningar som han önskar av Köpenhamnsmötet.

När: Tisdag den 13 oktber 2009, kl. 18.00 - 20.00
Var: Kulturhuset, Stockholm i lokal Ekoteket
Pris: 100 kr inkl moms. Ekologisk lättare måltid och dryck ingår. Kostnadsfritt för journalister.

• cop15
  • klimatförhandlingar