The Absolut Company väljer ett Plan Vivo-certifierat skogsprojekt för att klimatkompensera produktionen av ABSOLUT VODKA.

ABSOLUT VODKA är ett av världens mest kända spritvarumärken. Precis som dryckerna Champagne och Cognac är bundna till regioner med samma namn har ABSOLUT sin egen region, Åhus i Skåne. Där samlas 500 års kunnande och tradition av vodkaproduktion vilket har sysselsatt människor i generationer. Tillika har The Absolut Company länge drivit ett ambitiöst hållbarhetsarbete, något som U&We varit nära involverat i då de tidigare ägarna Vin & Sprit var en av U&We:s största kunder under 2000-talet.

Idag har handfasta åtgärder lett till att The Absolut Company bland annat kan stoltsera med världens sannolikt mest energieffektiva destilleri och en produktion där klimatutsläppen per liter vodka reducerats med 80 % de senaste tio åren. Nu inleder The Absolut Company ett nygammalt samarbete med U&We och dess systerbolag ZeroMission, en av Sveriges största leverantörer av klimatkompensationsprojekt, för att ta ansvar över de produktionsrelaterade växthusgasutsläpp som man ännu inte kommer åt.

-      Vi är glada över att på nytt vara en del av The Absolut Company ambitiösa miljöarbete, säger Johanna Grant, klimatstrateg på ZeroMission. Vi ser att klimatkompensation har en stark förmåga att påskynda omställningen hos de företag och organisationer vi jobbar med och vi är säkra på att så är fallet även här.

Klimatkompensationen sker genom det prisbelönta Plan Vivo-certifierade skogsprojektet ”Scolel Té”, eller ”Trädet som växer”, i Chiapas, Mexiko. Projektet innebär att småbrukare får stöd och hjälp att bruka sin jord långsiktigt genom att plantera träd i kombination med grödor. Resultatet är att skövlade områden återbeskogas samtidigt som projektet bidrar till ökad biologisk mångfald och stora positiva sociala mervärden.

-        Eftersom ABSOLUT VODKA i grunden är en jordbruksprodukt som är beroende av ca 400 lokala bönders förmåga att odla högkvalitativt vete, föll det sig naturligt att välja Plan Vivo som sätter småbrukarens villkor i fokus, säger Tina Robertsson, Kvalitets- och Miljöchef på The Absolut Company. Inom ramen för vårt hållbarhetsarbete pågår därtill ett arbete att tillsammans med våra lokala bönder stärka den biologiska mångfalden i veteproduktionen. Av den anledningen är det extra glädjande att genom vår klimatkompensation kunna stötta samma frågor i Mexiko som för oss är en viktig marknad.

För ytterligare information, kontakta Johanna Grant, klimatstrateg ZeroMission.

Telefon 08-34 65 65 eller epost johanna.grant@zeromission.se

• klimatneutral
  • klimatsmart
  • scolel té
  • absolut vodka
  • trädplantering
  • plan vivo
  • the absolut company
  • biologisk månfald

Om ZeroMission

ZeroMission hjälper företag och organisationer med beräkning av utsläpp av växthusgaser, klimatstrategier och är en av de ledande svenska aktörerna på marknaden för frivillig klimatkompensation. Tillsammans med vårt systerbolag, hållbarhetsbyrån U&We, kallar vi oss för ”Catalyst for Good Business”. Det innebär att vi vill medverka till att våra kunder både gör lönsamma och hållbara affärer.

www.zeromission.se

www.uandwe.se