U&We inleder samarbete med Norrenergi kring klimatkompenserad fjärrvärme och fjärrkyla

Norrenergi har sedan länge arbetat offensivt med miljö- och hållbarhetsfrågor. Som första energibolag i Sverige miljömärkte man för några år sedan all sin fjärrvärme och fjärrkyla med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval.

- Vi har sett att våra kunder vill att deras energianvändning ska ge så litet avtryck på klimatet som möjligt. Därför känns det stimulerande att vi nu genom samarbetet med U&We kan erbjuda detta, säger Mattias Lindberg, marknadschef hos Norrenergi

- I vår upphandling valde vi U&We efter en sammanvägd bedömning av pris, miljö samt kvalitet.  U&We har gedigen kompetens och en ambition att göra skillnad på vägen mot ett hållbart samhälle, detta har tilltalat oss, säger Mattias Lindberg.

Klimatkompensation innebär att samma mängd koldioxidutsläpp som fjärrvärme- och fjärrkylaleveranser ger upphov till, minskas någon annanstans i världen och nettoutsläppet blir därmed noll. För de kunder som tecknar avtal om produkten görs detta genom att Norrenergi med hjälp av U&We köper certifierade utsläppsminskningar från FN-godkända projekt.  De valda projekten är dessutom certifierade enligt Gold standard som stöds av flera miljöorganisationer, däribland WWF, och utgör de mest hållbara projekten inom FN-systemet.

- Vi är glada över att samarbeta med Norrenergi som har en stark profil inom hållbarhetsområdet. Med klimatkompensation som komplement stärks möjligheterna att leverera till företag och organisationer som vill minska sin klimatpåverkan, säger Johanna Grant hos U&We. På så sätt skapar Norrenergi affärsnytta samtidigt som man bidrar till miljöförbättringar.

Johanna Grant, klimatstrateg U&We, telefon 08-34 65 65

• u&we
  • zeromission
  • norrenergi
  • klimatkompenserad
  • fjärrkyla
  • fjärrvärme

U&We är ett konsultföretag med starka värderingar kring hållbar utveckling.

Kärnan i vårt tänk är att det inte finns någon motsättning mellan ett proaktivt miljöarbete och goda affärer, utan tvärtom. För oss är det självklart att arbete med hållbar utveckling ska vara affärsdrivande. Genom varumärket ZeroMission arbetar vi med trovärdiga och av tredje part verifierade klimatkompensationsprojekt. Ytterligare information om U&We:s tjänster finns på www.uandwe.se och www.zeromission.se