ZeroMission med kunder köpte klimatkompensation med en klimatnytta motsvarande 200 000 ton CO2e under 2013

ZeroMission är världens största återförsäljare av klimatkompensation i skogsprojekt certifierade av Plan Vivo. Under 2013 har vi tillsammans med våra kunder klimatkompenserat över 200 000 ton CO2e vilket bidragit till att över 550 000 träd har återplanterats på en yta motsvarande cirka 1500 fotbollsplaner. Förutom klimat- och miljönytta bidrar klimatkompensationen till att deltagande marginaliserade småbrukare i utvecklingsländer får nya inkomster och medel att ta sig ur fattigdom.

“Plan Vivo-standarden är unik då den sätter småbrukarens behov i första rummet, vilket är viktigt då denna grupp allt oftare lyfts upp som en nyckelgrupp om världen ska nå milleniemålen. Utöver koldioxidbindning bidrar våra kunders engagemang i hög grad till klimaträttvisa då träden som planteras hjälper småbrukare, som redan idag drabbas hårt av klimatförändringen, att anpassa sig” säger Mårten Lind, VD för ZeroMission.

ZeroMissions kunder inkluderar Max Hamburgerrestauranger, Arla, OKQ8, Arvid Nordquist, Destination Sigtuna, Saltå Kvarn, Ledarna och NCC. De har arbetar länge med hållbar utveckling och ser klimatkompensation som en naturlig del av ett bredare arbete för att reducera sin klimatpåverkan.