Antalet företagskonkurser i Sverige föll med 18 % under juli

Antalet företagskonkurser i Sverige föll med 18 % under juli

Företagskonkurserna minskade i juli månad med 18 procent jämfört med samma månad 2014. För årets första sju månader fortsatte den positiva utvecklingen med minskande konkurser jämfört med förra året då minskningen var 8 procent. UCs statistik omfattar aktiebolag, handels- och kommanditbolag samt övriga juridiska personer.

Antalet företagskonkurser i juli månad minskade med 18 procent. Totalt gick 384 företag i konkurs under månaden jämfört med juli månad 2014 då 466 företag gick i konkurs. Under årets första sju månader gick 3 682 företag i konkurs jämfört med samma period 2014 då 4 007 företag gick i konkurs.

Fastighetssektorn och byggindustrin går starkt
Många av de större branscherna upplever nu konkursminskningar. Störst är minskningarna inom Fastighetssektorn och Byggindustrin där konkurserna har minskat med 20 respektive 18 procent. Däremot går det sämre för Restaurang och hotell samt Information och kommunikationsbranscherna. Där har antalet konkurser ökat med 19 respektive 17 procent jämfört med motsvarande period 2014.

Hela landet går bra förutom Gotland, Uppsala och Norrbottens län
Den positiva trenden med minskade konkurser märks i hela landet. Det är bara Gotland, Uppsala, Norrbotten och Jämtlands län som sticker ut. Där ökade antalet konkurser med 110, 45, 10 respektive 6 procent under årets första sju månader.

Bäst utveckling under juli bland storstadsregionerna hade Stockholm där antalet konkurser minskade med 23 procent jämfört med samma månad 2014. I Stockholm har 1 183 företag gått i konkurs under årets första sju månader jämfört med 1 377 stycken motsvarande period föregående år.

För mer information om UC och den fullständiga konkursstatistiken är ni välkomna att besöka www.uc.se/foretag/konkursstatistik eller kontakta:

Johan Hopstadius, Press och extern kommunikation 0765-40 90 90