Färsk statistik från UC visar:  Detaljhandeln fortsatt stark under april

Färsk statistik från UC visar: Detaljhandeln fortsatt stark under april

Statistik från UC visar att antalet konkurser i detaljhandeln fortsätter att minska. I april månad minskar antalet konkurser i segmentet med 14 procent jämfört med samma månad föregående år. Antalet konkurser i landet, oberoende av bransch, ökar dock med 21 procent för april månad.

UCs konkursstatistik visar att antalet konkurser i april månad ökar med 21 procent jämfört med samma månad föregående år. För 2018 totalt sett har antalet företagskonkurser ökat med 4 procent.

Stark detaljhandel men svikande siffror för byggindustrin
Byggindustrin redovisar en ökning på 35 procent för april månad jämfört med april i fjol.

Däremot visar UCs statistik att detaljhandeln är på rätt väg med ännu en månad av minskat antal konkurser.

- Det pågår nu en diskussion om vad som händer om Amazon ger sig in i den svenska e-handeln. Mat, möbler och mode kommer antagligen att klara sig bra, medan böcker, elektronik och leksaker kommer att få det tufft i den hårdnande konkurrensen inom e-handeln, säger Richard Damberg, ekonom på UC.

Ökade möjligheter med nya tullregler
Utöver den starka konjunkturen kan nya tullregler som ålagts konsumenter sedan den 1 mars 2018 för paket från Kina bidra till en fortsatt positiv utveckling för detaljhandeln.

- Den globala e-handeln exploderade under 2017 med ökade volymer. Under 2018 finns det skäl att anta att den kommer att förändras något i Sverige. Från den 1 mars 2018 betalar konsumenten minst 75 kronor för varje försändelse som kommer från länder utanför EU och som hanteras av PostNord. Det är möjligt att svensk detaljhandel tar en del av kakan och att företagen överlever än bättre framöver, avslutar Richard Damberg.

Ta del av ökad statistik och bilder på: https://www.uc.se/konkursstatistik/

Om UCs konkursstatistik för 2018
UCs konkursstatistik omfattar aktiebolag, handels-, och kommanditbolag samt övriga juridiska personer. Från och 2018 kommer den månatliga konkursstatistiken mäta första till sista dagen per månad. Sker månadsskiftet på en helg eller röd dag kommer statistiken mätas från den första till den första tillgängliga arbetsdagen.

På.uc.se/konkursstatistik kan du numera se en karta över företagskonkurser på länsnivå. Du kan även ladda ner kartan med statistik per månad eller totalt över året.

För mer information om UC och den fullständiga konkursstatistiken, läs mer på: www.uc.se/konkursstatistik/

UC AB är Sveriges ledande affärs- och kreditinformationsföretag. Sedan 1977 erbjuder vi miljontals kunder beslutsunderlag genom förädlad affärsinformation och kompletta kreditupplysningar. Våra kunder är både företag, offentlig sektor och privatpersoner. UC-koncernen består av UC Affärsfakta AB och UC Affärsinformation AB. Tillsammans samverkar våra bolag för synergier som ger smartare tjänster och större fördelar för kunden. Samtliga med målet att skapa säkrare affärsbeslut och större drömmar.

Karin Arrenfeldt

Presskontakt PR och Kommunikationsansvarig Presskontakt 073 914 84 31

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB
Årstaängsvägen 21B