Företagskonkurserna fortsätter minska

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2004 15:31 CEST

Antalet företagskonkurser under september 2004 uppgick till 510, vilket är en minskning med 10 % jämfört med september 2003 då antalet företagskonkurser var 567. Under perioden januari-september år 2004 har antalet företagskonkurser minskat med 7 % jämfört med samma period år 2003.

- UC har analyserat bokslut från 280 000 aktiebolag och kan glädjande notera att såväl
företagens totala omsättning som resultat ökat under senaste verksamhetsåret, säger Roland Sigbladh, ansvarig för UC:s företagsinformation.

- De svenska företagens likviditet, d.v.s. betalningsförmågan på kort sikt, har förbättrats. Även företagens soliditet, d.v.s. förmågan att överleva på längre sikt, har stärkts, vilket vi kan konstatera i konkursstatistiken där antalet konkurser fortsätter att minska. Efter tre kvartal är prognosen att konkursantalet för helåret kommer att stanna kring 6 500, vilket är relativt få konkurser sett till en tioårsperiod. Tendensen är fast och har sin grund i den förbättrade konjunkturen, säger Roland Sigbladh.

Tabeller finns på: https://www.uc.se/ucswe/d_aktuellt/d02_konk_stat.htm

Kommentarer (0)