Fortsatt minskande antal företagskonkurser i november, minus 5 procent

Fortsatt minskande antal företagskonkurser i november, minus 5 procent

Företagskonkurserna minskade i november med 5 procent jämfört med samma månad 2014. Också för årets första elva månader som helhet fortsatte den positiva utvecklingen med mindre antal konkurser jämfört med 2014. Minskningen hittills i år är 8 procent och 2015 kan bli ett rekordår.

- Företagskonkurserna har nu minskat varje månad i över ett år. Konjunkturläget ser i vår analys stabilt ut och fortsätter trenden in i december, innebär det att vi får ett helt kalenderår med fallande antal konkurser, säger Victoria Preger, Marknads- och kommunikationschef på UC.

Antalet företagskonkurser i november 2015 var 553, att jämföra med november månad 2014 då 580 företag gick i konkurs. Under årets första elva månader gick 5 494 företag i konkurs. Samma period 2014 gick 6 000 företag i konkurs.

Fastighetstjänster, byggindustri samt fastighetsservice fortsatt starka

Sett till bransch har minskningen av antal konkurser hittills i år varit mest påtaglig i sektorn ”Fastighetsverksamhet”, med minus 23 procent. Sedan följer ”Byggindustri” där konkurserna minskat med 17 procent hittills i år, samt ”Bevakning, fastighetsservice och kontorstjänster” med 15 procent färre konkurser.

Sämst går branschen ”Information och kommunikation” där konkurserna tvärtemot ökat med 10 procent.

Hela landet går bra förutom Gotlands län och Uppsala län

Den positiva trenden med färre konkurser märks i nästan hela landet. Till och med november månad och jämfört med 2014, var minskningen störst i Dalarna, med minus 24 procent. Sedan följer länen i Kronoberg och Östergötland, med 20 procent färre konkurser till årets november.

I ett par län ökade antal konkurser under årets första elva månader: Mest i Gotlands län med 86 och i Uppsala län med 38 procent.

Antal konkurser minskar även i storstadsregionerna

• I Stockholms län gick antalet konkurser till november ned med 13 procent: Där har 1 757 företag gått i konkurs i år till och med november jämfört med 2 028 samma period 2014.
  • I Västra Götalands län minskade antalet konkurser med 4 % jämfört med perioden 2014.
  • I Skåne län minskade antalet konkurser med 5 % jämfört med samma period 2014.

UCs statistik omfattar aktiebolag, handels-, och kommanditbolag samt övriga juridiska personer.

För mer information om UC och den fullständiga konkursstatistiken är ni välkomna att besöka www.uc.se/foretag/konkursstatistik (https://www.uc.se/foretag/konkursstatistik.html) eller kontakta UC på telefon 08-670 90 00.

Victoria Preger, Marknads- och kommunikationschef UC AB070-266 87 26

UC är Sveriges ledande affärsinformations- och kreditupplysningsföretag. Med hjälp av unika analyser, effektiva lösningar och marknadens mest kompletta kreditupplysningar kan våra kunder fatta säkra affärsbeslut. Dessutom erbjuder vi sälj- och marknadsfunktioner att utveckla lönsamma kundrelationer inom såväl konsument- som företagsmarknaden. UCs tjänster används som underlag till miljontals beslut av såväl små som stora företag inom många olika branscher, offentlig sektor och av privatpersoner. UC ägs av de svenska affärsbankerna och våra cirka 300 medarbetare finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Ämnen

UC är Sveriges ledande affärsinformation- och kreditupplysningsföretag. Med hjälp av unika analyser, effektiva lösningar och marknadens mest kompletta kreditupplysningar kan våra kunder fatta säkra affärsbeslut. Dessutom erbjuder vi sälj- och marknadsfunktioner att utveckla lönsamma kundrelationer inom såväl konsument- som företagsmarknaden. UCs tjänster används som underlag till miljontals beslut av såväl små som stora företag inom många olika branscher, offentlig sektor och av privatpersoner. UC ägs av de svenska affärsbankerna och våra cirka 300 medarbetare finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Karin Arrenfeldt

Presskontakt PR och Kommunikationsansvarig Presskontakt 073 914 84 31

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB
Årstaängsvägen 21B