RM i Ung Företagsamhet avgjort – Vinnarna deltar i SM, Stockholm 10-11 maj

Med motiveringen ”Ett färdigt företag med en lösning som fungerar och säljer och en affärsidé som alla tjänar på. Addera tydlig affärsmodell, starkt team och stor utvecklingspotential” tilldelades priset för bästa UF-företag AdInbox UF, från Stockholms Fria Gymnasium.
AdInbox UF imponerar med sin professionalism och de lyckas att gå från idé till handling och leverera en färdig lösning. De är grymma helt enkelt, säger Stefan Holm, Regionchef Svenskt Näringsliv Stockholm

RM i Ung Företagsamhet på Stockholmsmässan den 22-23 februari utgjorde den största UF-mässan i historien. 408 företag, drygt 1 800 elever är nytt världsrekord och även ett tydligt bevis på att det finns mycket växtkraft i Stockholms gymnasieskolor.

Under RM korades Stockholms bästa UF-företag i 12 olika kategorier. AdInbox UF vann titeln bästa UF-företag och får därmed, tillsammans med HygienExpressen UF, Sjödalsgymnasiet och Sponsra Glädje UF, Sjödalsgymnasiet, representera Stockholm på SM som i år avgörs i Stockholm 10-11 maj. Stockholmsregionen har stolta traditioner nationellt och vann SM så sent som 2009 genom Just in Case UF som tog fram en första-hjälpenväska i fickformat.

839 företag startades under läsåret 2009/2010. Så många företag har aldrig tidigare drivits under ett läsår i Ung Företagsamhet Stockholmsregionens 20-åriga historia! Sammanlagt har i år 3 318 gymnasieungdomar – 10 % fler än 2008/2009 – under det gångna läsåret utvecklat och förverkligat sina affärsidéer genom Ung Företagsamhet i sin gymnasieutbildning.

Resultatlista: RM i Ung Företagsamhet Stockholmsregionen 2010
Bästa UF- Företag
Presenteras i samarbete med Svenskt Näringsliv Stockholm

Adinbox UF, Stockholms Fria gymnasium
Motivering: Ett färdigt företag med en lösning som fungerar och säljer och en affärsidé som alla tjänar på. Addera tydlig affärsmodell, starkt team och stor utvecklingspotential.

Hygien Expressen UF, Sjödalsgymnasiet, Huddinge
Motivering: Kärnan är en riktigt bra, skalbar och enkelaffärsidé som alla förstår och behöver. Allt presenterat av starka och kreativa personer med bländande leenden!

Sponsra Glädje UF, Sjödalsgymnasiet, Huddinge
Motivering: Ett företag som hittar nyckeln till framgång för många aktiva. Ett offensivt lag på en svårforcerad marknad med potential att gå i mål.

Miljöpriset
Presenteras i samarbete med Stockholms stad – Europas Miljöhuvudstad 2010

Dr. ReMade UF, Sågbäcksgymnasiet, Huddinge
Motivering: En värdefull upplysning om återbruk och en miljösmart design.

Soda’s Dream UF, Tyresögymnasieskola
Motivering: En sinnrik konstruktion som ger sänkta kostnader, ökad kundnytta, möjlighet till återbruk och bidrar till minskad miljöbelastning.

Påseende UF, Kunskapsgymnasiet Globen
Motivering: Miljömärkt, miljönytta och design i en vardaglig produkt med lång livslängd.

Bästa Vara
Presenteras i samarbete med Företagarna Stockholm

The Clever Card Stockholm UF, Mikael Elias teoretiska gymnasium
Motivering: Med ett imponerande helhetskoncept och ett starkt team. Fyller ett lagringsbehov på en stor marknad och slimmar våra plånböcker. Detta blir ett minne för livet.

Soda´s Dream, Tyresö gymnasieskola
Motivering: Genialiskt enkelt och slår sönder ett bubblande monopol. Nu är det Er tur att tänka retur. Vi i juryn är rörande överens.

Watch it UF, Designgymnasiet, Nacka
Motivering: Se upp, här kommer ett gäng med lyskraft. Med huvudet på skaft löser denna vara ett mörkt problem. Att synas är livsviktigt.

Bästa Tjänst
Presenteras i samarbete med Almega

Adinbox, Stockholms Fria gymnasium
Motivering: UF-företaget har skapat en skalbar tjänst som länkar samman företag och konsumenter på ett innovativt sätt. Tjänsten väcker uppmärksamhet och uppfyller med råge alla juryns krav. Deras höga ambitioner och energi var inspirerande.

Hygien Expressen UF, Sjödalsgymnasiet, Huddinge
Motivering: Företaget har en utvecklad nivå och genomtänkt nisch och marknadsföring. Man har givit en gammal produkt ett tjänsteinnehåll som fyller ett väl dokumenterat behov. Utvecklingsbarheten blir inget problem för de här tjejerna.

Sponsra Glädjen UF, Sjödalsgymnasiet, Huddinge
Motivering: En tydlig affärsidé och målgrupp – B2B, vilket är originellt i tävlingsgruppen. Företaget har hittat ett tydligt sätt att förena idealitet och affärsverksamhet till allas nytta. De visar upp stor entusiasm och driv!

Bästa Säljare
Presenteras i samarbete med Dale Carnegie

Veronica Ericsson Lakso, Hygien Expressen UF, Sjödalsgymnasiet, Huddinge
Motivering: Genuin, trovärdig och med en klockren säljstrategi-facit! Handlar inte om det blir köp utan hur mycket – garanterade avslut. Hade initiativet – behagligt och övertygande. Ser fram emot en karrrär i expressfart!

Johan Rizkallah, Twist´n dry UF,  Mikael Elias Teoretiska  gymnasium
Motivering: Charmig, affärsmässig, rätt attityd. Humor och seriositet – laser av kunden så pass bra att en till synes kvinnlig product även säljer till män. En säljare med twist – garanterat  torr bakom öronen.

3:e pris
Mario Gajdeczka, The Youth of Stockholm UF, Kärrtorps gymnasium

Bästa Monter
Presenteras i samarbete med Stockholmsmässan

Hygien Expressen UF, Sjödalsgymnasiet, Huddinge
Motivering: Med ett bländande leende och ett klockrent budskap borstar de bort konkurrenterna.

Tvagad och ren UF, Mikael Elias Teoretiska gymnasium
Motivering: En stilren, fräsch och proffsig monter som höjer sig över mängden och ger ett tydligt budskap.

Sötsak UF, Rodengymnasiet, Norrtälje
Motivering: Den här montern fångar besökarnas alla sinnen på ett smakfullt och passionerat sätt. Den tar tillvara mässmediets fulla kraft och mångfald, med en delikat och inbjudande inramning.

Bästa Logotyp
Presenteras i samarbete med LogoFuture

BRIK UF, Sågbäcksgymnasiet, Huddinge
Motivering: På ett lekfullt, charmigt och tydligt sätt speglas logotypen företagets idé och produkt.

O.A.S T-shirts, Nackademins gymnasium Norra
Motivering: Vi är övertygade om att formspråket attraherar målgruppen. Företaget har dessutom lyckats integrera sin logotyp i produkten på ett formsäkert sätt.

Adinbox UF, Stockholms Fria gymnasium
Motivering: En proffsig och förtroendeingivande logotyp som fungerar i flera olika element.

Bästa Design/Formgivning
Presenteras i samarbete med Berghs School of Communication

Tappa inte bort mig UF, Rodengymnasiet, Norrtälje
Motivering: En produkt som löst ett ytterst vardagligt problem för sin målgrupp på ett mycket estetiskt och funktionellt sätt. En stilmässigt ”helt rätt” produkt som känns färdig och som mycket väl skulle kunna komma från betydligt namnkunnigare varumärken! – Helt enkelt Bäst Design!

Dr ReMade UF, Sågbäcksgymnasiet, Huddinge
Motivering: En affärsidé, helt i tiden, som också tar fasta på ett hållbart synsätt genom återvinning. Kreativt, konstnärligt och inspirerande design. Helt enkelt en alldeles lysande idé!

Soda´s dream UF, Tyresögymnasieskola
Motivering: En produkt som råder bot på ”mineralvattenseländet”. En innovativ idé som genom industridesign, på ett funktionellt sätt löser ett problem som bidrar till en hållbar konsumtion.

Responsible Business Award 2010 (avgjordes 22/2)
Presenteras i samarbete med Playing for Change

Vinnare: Världens Kopp UF, Blackebergs gymnasium
Motivering: Vi ser ett socialt entreprenörskap som tydligt kopplar sin produkts nytta med samhällsnytta genom ett starkt klimatengagemang. Produkten verkar för en önskvärd beteendeförändring hos konsumenterna. Den visar att vardagshandling kan bidra till en bättre miljö och samtidigt stärks den läxan genom en samarbetspartner som arbetar med klimatfrågan i ett större perspektiv. Företaget visar på en tydlig och kreativ kommunikativ strategi och förståelse för uppdraget ”tänk globalt, agera lokalt.

Bästa Webbplats (avgjordes 22/2)
Presenteras i samarbete med Internetbolaget

Första plats:    AdInbox UF, Stockholms Fria gymnasium
Andra plats:    Save it! UF, Åva gymnasium
Tredje plats:   Vint UF, Blackebergs gymnasium

Bästa Affärsplan (avgjordes 22/2)
Presenteras i samarbete med Swedbank

Första plats:    The CleverCard UF, Mikael Elias Teoretiska gymnasium
Andra plats:    HygienExpressen UF, Sjödalsgymnasiet
Tredje plats:   Candlelicious UF, Fria gymnasieskolan i Haninge

Årets UF-lärare (avgjordes 22/2)
Presenteras i samarbete med Transfer Stockholm

Vinnare: Henrik Samuelsson, JENSEN Södra

John Cederquist, Ung Företagsamhet Stockholmsregionen, 070 - 941 07 69

Besök ungforetagsamhet.se/stockholm för mer info om UF:s koncept och organisation. Rörligt material finner man via Ung Företagsamhet Stockholmsregionens Facebook fanpage. Högupplösta bilder på vinnare kommer att läggas upp på Flickr under kvällen den 23 februari och under den 24:e. Önskas bilder på specifika företag, tidigare kontakta John Cederquist.

"Vi tror på unga människor och vill att de ska tro på sin egen företagsamhet"