"Trött på feminister med dubbelmoral".

Ovanstående bild, som vi använt i en festinbjudan till Ullman PR verkar vara väldigt provokativ. Den kända retorikkonsulten Elaine Bergqvist som lär företag att snacka snyggt, skrev så här som svar på vår inbjudan, ”Har ni funderat något på hur er inbjudan ser ut?”

Ja Elaine, det har vi funderat på. Det var jag som bestämde att vi skulle använda den bilden. Och vet du varför? Den säger något om Ullman PR. Vi trivs ihop och har väldigt kul. Inte minst på våra fester. Den säger också att Ullman PR består av en äldre, erfaren konsult med lång erfarenhet av PR & marknadsföring men också av unga konsulter med nya perspektiv och andra erfarenheter av PR. Den säger vidare något om livsglädje vilken vi gärna delar med oss av på vår byrå.

Varför blir (främst) kvinnor, inte sällan de som kallar sig själva feminister, så provocerade? Så här skrev feministen Anna Ardin om vår inbjudan:
Tack för inbjudan, men med tanke på att min enda relation med Ullman PR är ett bråk med Harald om Berns, och att den här bilden ser lite ut som ett fotomontageskämt så trodde jag allvarligt talat att det var någon som drev med mig. Nu inser jag att det är allvar och tycker det hade varit lite skoj att komma, men tyvärr är jag upptagen.

Hon bad senare om ursäkt för formuleringarna efter ett ilsket påpekande från mig. Hon är förlåten, men hon är dessvärre inte ensam. Alltför ofta hör jag små väsningar och gliringar från kvinnor vilket gör mig besviken, förbannad och upprörd.

Vill ni som klagar att vi unga tjejer i karriären ska be om ursäkt för vårt utseende varje gång vi jobbar? Jag är ledsen men ni får ingen ursäkt från mig. För jag har jobbat stenhårt för att vara på den plats jag är idag, inga bananskal har tagit mig hit. När ni bedömer mig utifrån ett fotografi går ni i exakt samma fälla som ni som feminister kritiserar, alltså att vi bedöms efter utseende. Jag vill inte bli bedömd efter mitt utseende utan efter vad jag presterar. Jag behöver inga påhopp när Ullman PR i all välmening bjuder in till fest. Så här ser vi helt enkelt ut på Ullman PR, gilla det eller inte.

Till er som verkar se oss som iq-befriade kuttersmycken på Ullmans kontor (ja det är sant, jag har många gånger fått frågan om jag egentligen gör något eller mest svarar i telefon, om jag verkligen blivit byråchef eller mest är det på visitkortet) har jag något att berätta. Så fungerar inte den tuffa konsultvärld vi lever i. Om man inte levererar så kunderna betalar får man inte behålla jobbet, så enkelt är det. Man blir inte heller byråchef genom att fila naglarna.

En förutsättning för att den (helt berättigade) feministiska rörelsen och kritiken mot situationen i det mansdominerade näringslivet ska bli framgångsrik är väl ändå att kvinnor slutar kritisera varandra utifrån utseendets skull?

Kära medsystrar feminister, tänk om. Gläds istället med oss unga jämställda kvinnor som gör karriär. Och glöm inte vad den förre utrikesministern i USA, Madeleine Albright sa: "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra".

Malin Otterström

Byråchef på Ullman PR