Antagna detaljplaner i byggnadsnämnden

Under gårdagen, tisdagen den 20 juni 2006, sammanträdde byggnadsnämnden och ett antal detaljplaner antogs. Två ansökningar om att avstycka tomter i Holmsjön, Yttertavle avslogs. Klart för åtta nya fritidshustomter i Norrbyn Byggnadsnämnden antog på tisdagen en detaljplan för Norrbyn 2:91 (Tryörsskatan) som skapar utrymme för ytterligare åtta fritidshustomter inom det befintliga fritidshusområdet. - Vi kan konstatera att kompletteringsbebyggelsen i fritidshusområdena fortsätter. Det finns ett stort intresse för att bygga havsnära fritidshus, säger Åsa Ögren (s) ordförande i Byggnadsnämnden. Per-Olov Ljung (v) yrkade avslag på den sydligaste tomten då den inkräktar på strandskyddet. Förutom att skapa utrymme för de åtta tomterna har även planen syftet att ange högsta tillåtna byggnadshöjder för att inte få dominerande byggnader inom området. Den befintliga bebyggelsen ligger i huvudsak längs den enskilda vägen som är belägen inom planområdet och längs kustremsan. De nya tomterna kommer att ligga längs vägen norr och väster om den befintliga bebyggelsen. Planområdet består idag till största delen av ett skogsområde. Tomterna kommer att bli omkring 1600 m 2 och den sammanlagda bruttoarean för bostad och komplementbyggnader är 150 m 2. Godkänd detaljplan kan ge ett hundratal lägenheter på Väst på stan Byggnadsnämnden har godkänt en detaljplan för Vaktposten 2 mfl på Väst på stan för att ge planmässiga förutsättningar för en samordnad, kvartersomfattande stadsförnyelse. Kommunfullmäktige ska nu besluta om detaljplanen ska antas. - Det här ärendet är ett väldigt bra exempel på hur en förtätning kan göras i centrala staden, säger Åsa Ögren (s) Ordförande i Byggnadsnämnden. Detaljplanen skulle kunna innebär att ett hundratal nya, mindre lägenheter samt nya butikslokaler längs Kungsgatan kan byggas. Tanken är att en bilparkering ska byggas under mark. - Ärendet är också ett bra exempel därför att flera fastighetsägare har gått ihop för att ta ett samlat grepp på exploateringen, säger Åsa Ögren. Avslag på ansökan om att få stycka av tomter vid Holmsjön, Yttertavle Byggnadsnämnden avslog på tisdagen två ansökningar om att få stycka av för fritidshustomter vid Holmsjön i Yttertavle. - Vi är inte negativa till att det byggs i Yttertavle, men eftersom kommunen har översiktsplanemässiga intressen behöver vi titta på det först, säger Åsa Ögren (s), Byggnadsnämndens ordförande. Kristdemokraterna, Centern och Moderaterna yrkade att två av tomterna skulle godkännas. - Vi tycker absolut att två av tomterna skulle kunna bebyggas. Vi måste kunna bygga i området trots att det inte finns någon översiktsplan för området. Vi tycker inte att tillgången till sjön påverkas negativt av de två tomterna vi vill godkänna, säger Anders Sellström (kd) vice ordförande i Byggnadsnämnden. Ny väg i Sörmjöle En detaljplan för Sörmjöle 5:5 har upprättats och planen innehåller en lokalgata som från Lillskärsvägen ska angöra ett nytt fritidshusområde. Byggnadsnämnden beslutade på tisdagen att ge den nya vägen namnet Björnmossevägen. Marken består idag av blandskog med bland annat marktäckare som lingon, ljung, skvattram och björnmossa. Inom området förekommer sedan tidigare en del vägnamn kopplade till terrängen. Det har inte framkommit någonting som ger anledning till en historisk anknytning och därför ter det sig naturligt att inom området referera till terrängen. Nya gator i Sävar En detaljplan har upprättats för delar av Sävar 1:21. Planen innehåller två gator som ansluter till området dels från Ivarsbodavägen, dels från Granvägen. Byggnadsnämnden har beslutat att ge de nya vägarna Fregattvägen och Briggvägen. Hela Sävar by förknippas med 1809 års krig vilket tidigare satt spår i namnsättningen av övriga gator och även det aktuella området berörs av händelsen. I den här delen av byn levde och verkade skeppsbyggmästaren Olof Petter Åberg som på sin tid blev berömd för sin kunnighet inom fartygsbyggeri. Med anledning av det antogs namnen Fregattvägen och Briggvägen på de två blivande lokalgatorna. Kommundelsnämnden i Sävar har bifallit förslaget. Två nya vägar inom Klubben, Yttersjö En detaljplan för Klubben 3:8 inom Yttersjö har upprättats. Planen innehåller tre lokalgator varav två har namnsätts. Byggnadsnämnden har beslutat att ge två av vägarna namnen Klubbenvägen och Kronotorpsvägen. Vägen som går parallellt med länsväg 512 har inte namngivits då den endast kommer att användas som brukningsväg för jordbruket. Befintlig bebyggelse norr om planområdet använder sig idag av landsbygdsadressering. Med anledning av detaljplanen kommer nuvarande väg till detta område att rustas upp och delvis justeras till sin sträckning samt ingå som en del i den nya lokalgatan. Namnsättningen därför även den del av vägen som ligger utanför planområdet. I och med nämndens beslut kommer skriftligt godkännande att inhämtas från berörda fastighetsägare. Förändringen kräver ett positivt godkännande från samtliga berörda. Detaljplaneområdet ligger inom den delen av byn som tidigare utgjordes av kronotorpet Klubben som använts som fädbodställe sedan 1783 och därför antogs namnen Klubbenvägen och Kronotorpsvägen. Mer information Ordförande i Byggnadsnämnden Åsa Ögren (s) 070-326 70 26 Vice ordförande i Byggandsnämnden Anders Sellström (kd) 070-540 12 12 Informatör Samhällsbyggnadskontoret Thérése Siksjö 0706-61 24 64 2006-06-21 11:00