Efterlyses: Volontärer till invigningen

Umeå2014 och Humlan har nu öppnat portarna på vid gavel för alla som vill arbeta som volontärer under kulturhuvudstadsårets tre dagar långa invigningshelg.

Mellan den 31 januari och 2 februari 2014 hålls den officiella invigningshelgen för kulturhuvudstadsåret i Umeå. Då kommer lokala och internationella konstnärer att ha förvandlat Umeås centrum till en skådeplats av snö, is, eld och ljus.

För att helgen ska bli så fantastisk som alla hoppas och vill kommer ett stort antal volontärer att behövas, exempelvis för att möta upp besökare på flygplatsen, dirigera trafik eller arbeta med säkerhet på olika sätt.

Arbetet med att organisera volontärerna för invigningshelgen sker i samarbete med Humlan, som har gedigen erfarenhet av stora arrangemang så som Umeå Open.

– Det ska bli både roligt och intressant att få jobba med volontärer inför ett så här stort projekt. Anmälningarna har redan börjat trilla in vilket känns jättekul, säger Albin Davidsson på Humlan, som samordnar volontärsarbetet för invigningshelgen.

– Förutom att vi vill göra det så bra som vi bara kan är det också viktigt för oss att volontärerna känner att de får ut något av sin insats. Det här är medskapande åt båda hållen och värdet i att hjälpa till ligger bland annat i arbetserfarenhet, att man konkret bidrar till kulturhuvudstadsåret och att man får en inblick i Umeå2014-arbetet, säger Albin Davidsson.

Mer information om tillgängliga uppdrag under invigningshelgen samt anmälningsformulär finns på volontärssidan på Umeå2014:s webbplats.

I dagsläget finns inget exakt stoppdatum för att anmäla sig som volontär, men inbjudningar till utbildningarna kommer att skickas ut under november.

När det gäller volontärsuppdrag under resten av 2014 och framåt samarbetar Umeå2014 med Västerbottens idrottsförbund.

Kontaktperson:

Albin Davidsson