Europeiskt under MOVE 2014

Umeå kommuns kulturhuvudstadsutskott har beslutat att reservera 650 000 kronor för satsningar på film under 2014. I november arrangeras filmfestivalen MOVE för fjärde gången.

Förhoppningen är att MOVE ska kunna genomföras i nyinvigda Kulturväven med start den 21 november och nio dagar framåt, med filmvisningar, föreläsningar, regissörsbesök och mycket annat. Festivalen riktar sig till både allmänheten och filmbranschen och man kommer att visa lång-, kort-, novell- spel- och dokumentärfilmer för barn, unga och vuxna.

Föreningen Folkets Bio Umeå står som arrangör och genomför festivalen i samarbete med Film i Västerbotten och Mediacenter. Svenska filminstitutet har också beslutat att stödja arrangemanget. Samarbetet med konst- och urfolksfilmfestivalen Dellie maa fortsätter liksom med Umeå Creative Industry Association.

– Ett grundtema för MOVE 2014 är Jämställdhet inom filmbranschen och målet är att minst 50 procent av filmerna ska vara regisserade av kvinnor, säger Karin Johansson från Folkets Bio Umeå. Vi planerar också fortsatt och utökad satsning på samtal mellan filmmakare och publik.

Inför MOVE 2013 inleddes ett samarbete med Filmfestivaler i Riga som kommer att fortsätta att utvecklas under 2014. Utöver festivalen kommer MOVE att genomföra aktiviterer under hela året i samarbete med bland andra skräckteaterfestivalen Horror & Art, Samiska veckan, MADE-festivalen och Kulturnatta.

– Filmfestivalen MOVE behövs för att stärka filmens ställning som en viktig konstform i Umeås kulturliv, säger Marie-Louise Rönnmark, kulturhuvudstadsutskottets ordförande. Medfinansieringen från Umeå2014 stärker och främjar europeiska och internationella utbyten under festivalen.

Marie-Louise Rönnmark
Kommunalråd och ordförande i kulturhuvudstadsutskottet

Karin Johansson
Festivalsamordnare MOVE filmfestival / Folkets Bio Umeå