Internationella pianoaftnar

Umeå kommuns kulturhuvudstadsutskott har beslutat avsätta 75 000 kronor till föreningen Swedish Clementi Society som ska genomföra projektet Beethoven Inspires - Piano Recitals with Open Classes 2014.

Föreningen Swedish Clementi Society ska anordna ett antal pianoaftnar med internationellt kända europeiska pianister tillsammans med Umeå kammarmusikförening, Umeå stadsförsamling och Tegs församling. De vill erbjuda publiken professionell konstmusik i både traditionell och experimentell tappning.

Projektet stärker utbudet av instrumental kammarmusik under kulturhuvudstadsåret. I anslutning till konserterna ska man erbjuda masterclasses där amatörer och professionella får mötas samt öppna seminarier.

Förutom de 75 000 kronor som nu kulturhuvudstadsutskottet beslutat reservera söker projektet också pengar från Kulturrådet. Man räknar även med sponsorintäkter.

kommunalråd, ordförande kulturhuvudstadsutskottet

Sven-Olov Edvinsson