Kooperationsvecka i Glashuset

Den 13-18 augusti 2012 står företagsrådgivaren Coompanion Västerbotten värd för en Kooperationsvecka i Glashuset. Under veckan kommer olika typer av kooperativ att informera om deras verksamheter och hålla seminarier om bland annat bistånd och socialt företagande. En insamling till stöd för Kooperation Utan Gränser kommer även att hållas under veckan.

Måndag 13 augusti
12.30    Presentation av dagens kooperativ: Coompanion och Convoy
12.00 – 17.00    Insamling till Kooperation Utan Gränser samt information och dialog med besökare.

Tisdag 14 augusti
12.30    Presentation av dagens kooperativ: Kooperativa förskolor; Karlavagnen, Professorn och Älgen
12.00 – 17.00    PWC håller kortare seminarier vid 2-3 tillfällen under dagen om sin nya ekonomi- och kommunikationsplattform. Insamling till Kooperation Utan Gränser samt information och dialog med besökare.

Onsdag 15 augusti
12.30    Presentation av dagens kooperativ: Rubinen ek för (Socialt företag, Robertsfors) och Personalkooperativet Visionen (förskola, Umeå)
12.00 – 17.00    Coompanion håller kortare seminarier vid två tillfällen under dagen om socialt företagande. Insamling till Kooperation Utan Gränser samt information och dialog med besökare.

Torsdag 16 augusti
12.30    Presentation av dagens kooperativ: HSB och Riksbyggen

Fredag 17 augusti
12.00 – 17.00    Anni Grosse från Kooperation Utan Gränser informerar om biståndsarbete och hur kooperativa företag bidrar till en bättre värld. Insamling till Kooperation Utan Gränser samt information och dialog med besökare.

Lördag 18 augusti
12.30    Presentation av dagens kooperativ: Coop Nord och OK Västerbotten

Kontaktperson:
Marie Sandström-Öhberg, Coompanion Västerbottens län
marie.s@coompanion.se

• glashuset
  • kooperaton utan gränser
  • kooperationsvecka

Umeå har utsetts till Europas kulturhuvudstad 2014. Varje år utser EU två kulturhuvudstäder i Europa, med syfte att belysa vårt gemensamma kulturarv och väcka intresse för den kulturella rikedom som finns i länderna inom EU. I Umeå är satsningen en viktig del av kommunens långsiktiga tillväxtstrategi. Den ger ett större intresse för staden och dess aktörer, och bidrar till kulturdriven tillväxt. Det skapar nya möten, nätverk och samverkan mellan Västerbotten och Europa.